lördag 27 Dec 2008, 5:15
http://static.rateyourmusic.com/album_images/1867930.jpg
Svart. Jag vet inte om det kan bli svartare än så här. Det är en vägg av pessimism vi möter. Ändå svänger det på nåt märkligt, malande, kantigt vis. Det är luggsliten industriblues, livstrött smutsrock dragen med slipsten genom ett fuktigt källarlager. «Ner i säcken», «Ett slutet rum», Borra hål«, »Svartare än blå«, »Lergraven«, »En förlorad vals«. Eländet har ingen ände. Det gör nästan ont att lyssna. Ändå sugs man till det, som en fluga till skit. Det är så kompromisslöst. Så bra. Och så titelspåret, som en hopplös vaggvisa, ett omvänt svart får, på trots där nånstans. Det är ju vackert. På nåt jävla sätt.
2. The Mop Tops - Ground Floor Man
Powerpop av absolut världsklass. Så mycket mer behöver inte sägas. Upptäck!
3. Fatboy - In My Bones
Det mesta har redan sagts om detta Stockholmsgäng. Frisk rockabilly (eller vad det nu är) som tar sina egna vägar.
4. Eldkvarn - Hunger Hotell
»Svart blogg« hade bättre låtar, men »Hunger Hotell« fylls av så mycket kärlek, energi och jävlaranamma att det är omöjligt att inte beröras. Nostalgi, alkoholromantik och E Street Band-excesser är svårare att motstå än man kan tro.
5. The Tallest Man On Earth - Shallow Grave
6. The Soundtrack of Our Lives - Communion
7. Ulf Lundell - Omaha
8. Sophie Zelmani - The Ocean and Me
9. Stevie Klasson - Don’t Shoot the Messenger
10. Pontus Snibb - Admiral Street Recordings II
11. Anna Ternheim - Leaving on a mayday
12. Tobias Fröberg - Turn Heads
13. Evan Westerlund - Howlin’ At the Moon
14. Richard Lindgren - A Man You Can Hate
15. Amanda Jenssen - Killing My Darlings
16. Mattias Hellberg & the White Moose - Out of the Frying Pan, into the Woods
17. Lasse Stefanz - Rallarsväng
18. Ulf “M" Andersson - It's About Time
19. Abalone Dots - Traveler
20. Little Green - Crossing Lanes