Vanliga frågor

Komma igång

Vad är Last.fm?
Last.fm är en musiktjänst som gör att du kan upptäcka ny musik du gillar, baserat på musiken du redan lyssnar på.

Last.fm-sajten är fylld med massor av information om artister, album och låtar, mer musik som liknar dem, listor, annan statistik m.m., allting byggt av Last.fm-användare som håller koll på vad de lyssnar på med Last.fm. (Om du vill sälla dig till dem och få en egen profil med personliga listor och statistik, läs nästa fråga för mer information.)

Du kan läsa om artister du gillar, kolla in deras mest populära låtar, söka efter deras album och hitta artister som liknar dem. Du kan också hitta kommande spelningar, utforska intressanta musikstilar, lyssna på musik och titta på videor.

För att få ut det mesta av Last.fm, registrera dig för en användarprofil – du kan bygga upp din personliga användarprofil, skriva bloggartiklar, skapa din egen spelningskalender och bjuda in vänner, prata med andra användare och gå med i gemensamma grupper om intressanta ämnen.
Vad får jag när jag registrerar mig?
När du registrerar dig på Last.fm, får du en egen musikprofil som fylls med massor av olika saker medan du använder Last.fm, inklusive dina personliga listor.

Så snart du börjar lyssna på musik med Last.fm eller med din mediaspelare på din dator – för detta behöver du vårt kostnadsfria skrobblingsprogram som du kan få här – läggs all denna musik till i din profil och du kan se vad du har lyssnat på hittills och få egna listor med artister, låtar och album. Detta kallar vi ”skrobbling” – läs mer om det här.

Baserat på musiken du redan har lyssnat på kommer Last.fm att rekommendera dig ny musik du kommer att gilla, kommande spelningar med dina älsklingsartister och andra relaterade artister, samt andra användare med musiksmak som liknar din – dessa är dina musikaliska grannar.

Varför inte hälsa på dem, du kan nu lägga till andra användare som vänner, skicka meddelanden eller hojta till dem. Du kan också söka efter andra användare eller grupper av användare och chatta med dem i deras forum.
Måste jag betala för att använda Last.fm?
Det är gratis att registrera sig och skapa en användarprofil på Last.fm och det är även användandet av de flesta funktioner. Du kan få mer information om våra abonnemangsfunktioner på Abonnera-sidan.

Måste jag betala för att lyssna på musik på Last.fm?
Alla användare i alla länder kan lyssna på Last.fm-stationer gratis med vår musikspelare. Vi har även många hela låtar och gratis nedladdningar som man kan lyssna på gratis. Se FAQ:n ”Hur kan jag lyssna på all musik?” för mer information.
Hur kan jag lyssna på all musik?
Det finns flera sätt att lyssna på musik på Last.fm: med Last.fm-musikspelaren, på begäran med Spotify och direkt från våra artister och skivbolag.

Last.fm-musikspelare
Last.fm-musikspelaren är tillgänglig för alla våra användare i hela världen på vår Lyssna-sida. Med denna spelare kan du lyssna på Last.fm-stationer så som liknande artister, taggar, ditt bibliotek och rekommendationer – ett oändligt utbud av musik, vad du än är intresserad av. En enkel översikt av de olika typerna av stationer hittar du här.

Det finns till exempel artiststationer så som “Radiohead och liknande” eller globala taggstationer så som “Rock-tagg” som låter dig spela musik relaterad till just den artist eller tagg (t.ex. en genre) du väljer. Du kan helt enkelt starta en station på Lyssna-sidan eller klicka på stationsknapparna när du ser dem på sidan och börja lyssna på stationer som du tycker låter intressanta.

Om du har din egen lyssnarprofil har du ditt bibliotek som i princip är all musik du har lyssnat på och lagt till i din profil och du kan lyssna på all denna musik med din personliga biblioteksstation.

Uppspelning av Spotify inbyggt på sidan
Om du är i ett territorium där Spotify finns tillgängligt kommer du att se Spotify-uppspelningsknappar som låter dig lyssna på musik på begäran med Spotify när du söker på Last.fm-webbplatsen. Du måste vara registrerad Spotify-användare för att använda denna funktion.

Partner playlinks
På låtsidorna hittar du även spellänkar från andra tjänster så som Rdio, Deezer ellerr Simfy beroende på vilken som finns tillgänglig i din region. Dessa länkar låter dig lyssna på låten på den andra tjänsten.

Direkt från artister och skivbolag
Många av artisterna och skivbolagen som använder Last.fm gör sin musik tillgänglig för uppspelning av hela låtar eller även som gratis nedladdningar.

När en låt finns tillgänglig som hel låt kan du spela den med spelaren på dess låtsida.

När en låt finns tillgänglig som gratis nedladdning är den markerad som sådan och kan laddas ned via länken "gratis nedladdning" bredvid dess namn i låtlistorna eller från dess låtsida. Du kan söka dessa låtar efter genre på vår sida med gratis musiknedladdningar .
Kan jag köpa eller ladda ner låtar här?
Last.fm är ingen återförsäljare av musik, så du kan inte köpa cd-skivor eller musiknedladdningar från oss direkt, men vi har flera partner för vilka vi har köp- eller nedladdningslänkar på vår sajt. Om du klickar på en av dessa länkar kommer du till deras sajter där du kan hitta de saker du är intresserad av.

Vi erbjuder några kostnadsfria MP3-nedladdningar på vår sajt, som tillhandahålls av artister och skivbolag som gör sin musik tillgänglig på Last.fm. Du hittar dem exempelvis på vår sida med gratis musiknedladdningar, på taggsidorna eller kolla in ditt personliga urval på din hemsida med rekommendationer .

Användarkontot

Jag försöker registrera ett nytt användarkonto, men jag får inte det där e-postmeddelandet för verifiering. Vad kan jag göra?
För att registrera ett nytt användarkonto måste du verifiera din e-postadress innan du kan använda kontot. Om du inte får e-postmeddelandet med verifieringen, se till att du även kontrollerar din skräppostmapp efter e-postmeddelanden från Last.fm.

Om du inte får e-postmeddelandet eftersom du har angett en felaktig e-postadress eller om du vill ändra adressen av en annan anledning, klicka på länken “Skicka ett till e-postmeddelande” i den gula menyn du ser längst upp på alla Last.fm-sidor, ange en annan e-postadress och klicka på knappen “Skicka ett till”.

Om du redan har stängt denna gula meny, men fortfarande vill ändra e-postadressen för verifiering för kontot du vill registrera, måste du vänta fyra dagar tills användarnamnet upphör att gälla. Du kan därefter registrera dig igen med den nya e-postadressen.
Vad händer om jag har glömt mitt lösenord?
Glömt lösenord
Om du angav en e-postadress när du registrerade dig, vänligen gå till Återställning av lösenord och fyll i ditt användarnamn och lösenord. Vi kommer att skicka en länk för återställning av ditt lösenord för ditt användarkonto via e-post.

Om du inte har en e-postadress knuten till ditt konto eller om du inte kan komma ihåg den, kan du gå till vår supportsektion (på den engelska sajten) och skicka ett e-postmeddelande till oss. Vänligen ange ditt användarnamn och som verifiering ditt födelsedatum och den e-postadress du eventuellt använde när du skapade ditt konto, för att förhindra en falsk begäran om återställning av lösenord.

Glömt användarnamn
Om du inte kan komma ihåg ditt användarnamn, men vet vilken e-postadress som är associerad med ditt användarkonto, gå till formuläret Hämtning av användarnamn och ange din e-postadress. Vi e-postar ditt användarnamn till din adress. Om du inte får ett e-postmeddelande från oss, skicka en supportförfrågan till oss (på engelska) med e-postadressen för vilken du vill att vi letar upp matchande användarkonto.

Om du inte har en e-postadress sparad i dina inställningar för ditt användarkonto kan vi inte leta upp ditt användarnamn.

Glömt användarnamn OCH lösenord
Om du har glömt både ditt användarnamn och lösenord, men kommer ihåg e-postadressen du registrerade dig med, måste du först hämta ditt användarnamn som beskrivs under “Glömt användarnamn” med den e-postadressen och sedan begära en återställning av lösenordet som beskrivs under “Glömt lösenord” med användarnamnet vi skickade till dig och din e-postadress.

Artist- och skivbolagskonton
Om du är ett skivbolag eller en artist och försöker logga in till din Music Manager, måste du först logga in till Last.fm-sajten med dina inloggningsuppgifter för ditt användarkonto innan du kan öppna Music Manager och komma åt ditt artist- eller skivbolagskonto.

Om du har glömt dina inloggningsuppgifter för ditt användarkonto, vänligen se stegen ovan för vad du kan göra för att hämta dem. Om detta inte hjälper dig, vänligen kontakta oss (på engelska) med uppgifterna som efterfrågas ovan samt namnet på ditt artist- eller skivbolagskonto.
Kan jag ändra mitt användarnamn, eller sammanföra olika konton?
Tyvärr, men det är inte möjligt för oss att ändra ditt användarnamn.

Du kan inte heller skapa ett nytt konto och välja att ha din statistik flyttad från ett konto till ett annat.
Hur kontrollerar jag vem som kan skicka meddelanden till mig på sajten?
Du kan välja att tillåta alla, endast dina vänner eller endast dina vänner och grannar att kunna skicka dig meddelanden på Last.fm genom att ändra dina inställningar om under "Privata inställningar"

Om du önskar att inte ta emot meddelande från vissa användare, kan du lägga till deras användarnamn till din lista över "Irriterande användare", på samma sida.
Kan jag blockera vissa användare från att skicka mig meddelanden?
Ja, om du inte vill ta emot meddelanden från vissa användare kan du lägga till dem i din lista över Irriterande användare. För att blockera en användare, gå till dina "Privata inställningar", och därifrån ange deras användarnamn i fältet under "Irriterande användare" och klicka på knappen "Lägg till i listan ". Användaren kommer då att visas i din lista över Irriterande användare.

För att ta bort en användare från din lista över irriterande användare klickar du på "[x]" bredvid deras användarnamn i listan.
Hur raderar jag mitt konto?
Skulle du vilja radera ditt konto, kan du göra det genom att välja "Data" under dina inställningar.

Här är det viktigt att du skriver in ditt lösenord korrekt och sedan bekräftar du att du vill radera ditt konto.
Hur hindrar jag personer från att hitta mig med vänsökaren?
Du kan välja att inte använda vänsökaren i dina privatinställningar. Om du gör detta kommer din profil aldrig att visas i listor från vänsökaren när dina vänner och kontakter använder den.
Varför har jag fått ett e-postmeddelande från Last.fm? Jag kommer inte ihåg att jag registrerat mig?
Last.fm har endast din e-postadress om du har registrerat dig för ett användarkonto antingen på webbplatsen eller en enhet (Xbox, mobile applikation, elektronisk enhet). Om du inte vill få e-postmeddelanden från oss, vänligen kontrollera dina meddelandeinställningar för att avaktivera meddelanden.

Användarprofiler

Kan jag importera alla mina redan spelade låtar från min mediaspelare när jag skapar en ny Last.fm-profil?
Ja, när du skapar en ny Last.fm-profil kan du importera din lyssningshistorik från antingen iTunes, Windows Media Player eller Winamp, med Last.fm-Skrobblaren.

För att göra detta, installera Last.fm-Skrobblaren till din dator, ange dina användaruppgifter till ditt nya konto och följ instruktionerna när den frågar om du vill importera din mediaspelares lyssningshistorik. När den är klar borde din historik importeras snabbt - kolla din profil!

Observera att du endast kan importera en gång, från en av de tre mediaspelare vi stödjer, och eftersom denna funktion för närvarande betraktas som en funktion för nya användare fungerar den inte fullt ut för återställda profiler.
Vad är mitt bibliotek och hur lägger jag till något i det?
Ditt bibliotek är ungefär som din personliga musiksamling på Last.fm – här kan du se och hantera alla artister, album och låtar som du någonsin lagt till i din profil samt dina älskade låtar, blandband du har skapat och alla taggar du har använt.

Hur lägger jag till något i mitt bibliotek?
Objekt läggs automatiskt till i ditt bibliotek när du skrobblar, älskar eller taggar dem eller lägger till dem i något av dina blandband. Du kan också lägga till objekt manuellt genom att klicka på "+"-knappen på artist-, album- eller låtsidorna där de finns tillgängliga på sajten.

Du behöver inte klicka på "+"-knappen på artist-, album- eller låtsidorna för att lägga till något du lyssnar på i ditt bibliotek: om du lyssnar på det och skrobblar det, läggs det automatiskt till i ditt bibliotek.
Hur kan jag ta bort något från mitt bibliotek?
För att ta bort en artist eller låt från ditt bibliotek, gå till ditt bibliotek på din profilsida och sök efter det du vill ta bort.

Artist
För att ta bort en artist från ditt bibliotek, sväva med musen över en artistbild i ditt bibliotek, en knapp för att radera kommer dyka upp. Klicka på denna knapp, en ruta kommer bli synlig som ber dig att bekräfta ditt val (du kan även avbryta detta om du så önskar).

OBS: Genom att radera en artist från ditt bibliotek, försvinner allt du spelat, alla album samt låtar förbundna till denna artist, från din profil, inkluderat dina listor.

Låtar
Om du önskar att ta bort en låt från ditt bibliotek, gå till en lista inom ditt bibliotek där denna låt syns, – till exempel under "Nyligen tillagda” om du lade till den till ditt bibliotek nyligen, eller den mer detaljerade sidan för den här låtens artist i ditt bibliotek.

För att gå till det senaste, klicka på linken “(x spelade låtar)” under artistens bild/brevid namnet i översikten till ditt bibliotek. Följande sida är den detaljerade sidan för den här artisten i ditt bibliotek, och för att radera några av låtarna, klicka på knappen "Radera" som dyker upp då du svävar med musen över en låt. En ruta blir synlig som ber dig att bekräfta ditt val (eller avbryta) att radera låten.

OBS: Detta kommer radera denna låt och antalet gånger du spelat låten från din profil, inkluderat dina listor.
Kan jag ta bort senast spelade låtar, eller en artist eller låt från mina listor?
Ja, du kan ta bort senast spelade låtar (vänligen läs nedan hur man gör detta) och varje artist eller låt från dina listor, genom att ta bort dem från ditt bibliotek. Genom att ta bort något från ditt bibliotek så försvinner de från din profil helt, inkluderat dina lisor. För mer information hur man gör detta, läsa här.

För att radera en låt du Senast spelade, vänligen gå till din låtlista genom att klicka "Se mer/Redigera" linken under dina senast spelade låtar på din profilsida. Du kan ta bort låtar här genom att klicka på knappen "radera" till höger.
Vad kan jag göra om mina senaste låtar och listor inte uppdateras längre?
Om dessa inte uppdateras skrobblas inte musiken du lyssnar på längre. Läs denna FAQ och denna mer utförliga forumtråd om felsökning för mer hjälp med dina skrobblingsproblem!

Här är några andra snabba tips:

Använder du Last.fm-Skrobblaren (spelarprogrammet)?
Verifiera att du har skrobbling aktiverat i Skrobblaren. Om den säger att dina låtar skrobblas, även om de inte skickas till din profil, ska du kontrollera om de visas på Skrobblingsfliken, Diagnostikdialogen i Hjälpmenyn. Om du kan se dem där och serverstatusen är “Fel: Kunde inte nå server” går du till Kontomenyn och klickar på ditt användarnamn – detta återansluter till servern och dina låtar bör nu skickas.

Lyssnar du på Last.fm-sajten (flashspelare)?
Om du lyssnar på en station på Last.fm-sajten och låtarna inte läggs till i din profil ska du kontrollera att du är inloggad på sajten och att skrobbling är aktiverad i spelaren – om problemet kvarstår ska du försöka att stoppa stationen du spelar, ladda om dess sida och spela den igen. Om du efter detta fortfarande har problem med att skrobbla ska du försöka att logga ut från sajten och sedan in igen. Vid behov kan du rensa cookies från din webbläsare och sedan försöka att skrobbla några låtar igen.
Skrobbling tiden i mina Senast spelade låtar är fel, hur kan det rättas till?
Om dina skrobblade låtar visar fel tid, kontrollera om din tidszon är korrekt på sidan. Du kan kontrollera och vid behov ändra detta i dina kontoinställningar, eller i inställningarna för dina senast spelade låtar på din profil.

Om du använder Last.fm-Skrobblaren och det visar att dina låtar har skrobblat i framtiden ( "om 55 minuter", "om 50 minuter" etc.) eller i det förflutna även om du skrobblat precis nu ("lyssnade precis", "55 minuter sedan", "50 minuter sedan" etc.), så 'r detta ett tecken på att de skrobblas med felaktiga tidstämplar.

Kontrollera om både datorns tid och tidszon är korrekt och att de matchar varandra, då dessa felaktiga tidstämplar orsakas av att någon av dessa inställningar är felaktiga. Kontrollera även om du har "Justera klockan automatiskt för sommartid" aktiverat om du använder Windows - och korrigera dina inställningar om det behövs. Glöm inte att starta Last.fm-Skrobblaren efteråt för att se till att de ändrade inställningarna gäller.
Hur kan jag lägga till eller ta bort vänner?
För att lägga till någon som vän, gå till deras profil och klicka "Lägg till som vän" -knappen under deras bild. De kommer att få ett meddelande om din vänförfrågan, och kommer att läggas till din listan över vänner när de väl har godkänt.

Du kan se dina egna vänner genom att gå till "Vänförfrågningar" i din inkorg. Härifrån kan du ignorera eller acceptera de vänförfrågningar du har fått.

För att ta bort någon från listan över vänner, gå till dina vänner på din profil och sväva över deras bild eller användarnamn. En radera-ikon visas, klicka här och bekräfta att du vill ta bort den användaren som vän.
Hur lägger jag till eller tar bort älskade låtar?
Hur markerar jag en låt som älskad?
Klicka på knappen ”Älska” i spelaren medan du lyssnar på en låt på sajten, eller använd hjärtikonknappen på låtens sida eller Multi-button-knappen bredvid en låt i varje lista (du behöver inte lyssna på den just då!).

Du kan också markera en låt som älskad i Last.fm-Skrobblaren, genom att klicka på knappen “Älska” medan en låt spelas.

Och hur tar jag bort en älskad låt?
För att ta bort en viss låt från dina älskade låtar, välj “Sluta älska låt” från gear Multi-button-knappens rullgardinsmeny bredvid denna låt på alla ställen på sajten – du kommer att se att denna låt inte längre är markerad med en “älskad”-ikon.

Om du använder Last.fm-Skrobblaren, kan du också ta bort en nyligen älskad låt genom att högerklicka på låten i den utökade listan ”Senast älskade” i sidopanelen ”Min musikprofil” på vänster sida och välja ”Ta bort från mina älskade låtar”.

Var kan jag se alla mina älskade låtar?
Du kan se en fullständig lista av alla låtar som du har markerat som älskade under “Älskade låtar” på din profilsida, där du även kan redigera dem som beskrivs ovan.

Det är också möjligt att se och redigera dina tio senast älskade låtar i Last.fm-Skrobblaren – genom att helt enkelt utöka ”Senast älskade”-listan i din ”Min musikprofil” på vänster sida.

Hur kan jag ta bort något från mitt blandband?
Om du har skapat ett blandband kan du se och hantera det i ditt Bibliotek. Gå till din profil och klicka på “Blandband”-länken längst uppe på sidan, till höger om din avatar. Detta tar dig direkt till ”Blandband”-fliken i ditt bibliotek. Klicka därifrån på namnet på ditt blandband.

Du kommer att se detaljerna för ditt blandband på följande sida, inklusive alla låtar du har lagt till. När du rör din muspekare över en låt får du se en liten “x”-ikon till höger. Om du klickar på denna kan du radera låten från ditt blandband.

Om du vill kan du även radera hela blandbandet på denna sida.
Hur väljer vem som kan se min senaste aktivitet på min profilsida?
Du kan skräddasy dina inställningar för Senaste Aktivitet under"Privata Inställningar". Här kan du välja om alla, endast dina vänner och grannar, endast dina vänner, eller ingen kan se vad du har gjort på Last.fm när de besöker din profil.

Till en början är du den enda som kan se din aktivitet. Du har två veckor från och med den första gången du ser din aktivitet att välja dina inställningar för dina "Privata Inställningar" innan alla kan se dem.

Du har även 30 minuter från det att du gör något till att radera det från din aktivitetslista. Efter detta kan du inte radera det längre.
Min hojtlåda saknas på min profilsida, hur får jag tillbaka den?
Gå till dina Webbplatsinställningar och avmarkera rutan bredvid “Avaktivera hojtlådan på min profilsida”, detta sätter tillbaka din hojtlåda på din användarprofil.
Kommer artister jag har lagt till i mitt bibliotek genom tagging inte spelas i min biblioteksstation?
Nej – taggning av nya artister lägger till dem i ditt bibliotek, men detta lägger inte till dem i din biblioteksstation. Det lägger till dem till din station om du först manuellt lägger till dem, exempelvis med +-knappen på artistsidorna och då kan du alltid tagga dem i efterhand.

Notera också att en artist måste ha uppspelningsbart innehåll så att den kan spelar i din station. Se denna FAQ för mer information.
Hur kan jag använda mina exporterade älskade låtar, spellistor och personliga taggar?
Om du exporterar dina älskade låtar, spellistor och personliga taggar från ditt bibliotek kan du använda dessa listor med externa applikationer och tjänster.

XSPF (XML Shareable Playlist Format) används av många program och webbsidor. Se XSPF-applikationslistan och besök de individuella webbsidorna för mer detaljer om hur du laddar upp din spellista och lyssnar på den.  

Mediaspelare som stöder XSPF:  

Om du har dessa låtar tillgängliga lokalt kan du importera din XSPF-spellista till följande mediaspelare direkt:  

  • iTunes (PC/Mac), gå till Arkiv > Bibliotek > Importera spellista, gå till platsen för XPSF.
  • Windows Media Player: du kan öppna XSPF i VLC och sedan spara XSPF i ett format som Windows Media Player stöder, antingen .asx/.wax/.m3u osv. och sedan öppna den filen i WMP.
  • Amarok (Unix)
  • VLC (PC, Mac, Linux)

  • Följande mediaspelare stöder XSPF-filer efter installation av ett insticksprogram:  

  • Winamp-insticksprogrammet tillåter XML Sharable Playlist Format-import (Plext)
  • Foobar-insticksprogrammet som tillåter import/export av XSPF-filer

  • Export som TSV (Tab Separated Values) är ett enkelt sätt att importera dina spellistor till kalkylbladsprogram såsom Microsoft Excel eller OpenOffice.
    Hur hittar jag personer jag känner på Last.fm?
    Du kan använda vänsökaren för att söka efter dina Facebook-, Google- och Yahoo-kontakter och söka efter personer från ditt nätverk av vänner som redan använder Last.fm.

    Det finns också en knapp på denna sida som hjälper dig att twittra din profil till dina Twitter-följare så att de kan hitta dig.

    Abonnemang

    Vad får jag om jag köper ett abonnemang?
    Fördelarna som ett Last.fm-abonnemang ger dig finns beskrivna på abonnemangssidan.
    Vilka sorters abonnemang finns tillgängliga?
    Vi erbjuder betalningar återkommande månader och engångsbetalningar för antingen en, tre, sex eller tolv månader.

    Du kan välja en av dessa två abonnemangstyper på abonnemangssidan, innan du köper ditt abonnemang – välj “Typ: Månad” om du vill köpa ett återkommande abonnemang som förnyar sig självt varje månad eller “Typ: Engångsbetalningar” om du endast vill betala en gång för ett specificerat antal månader.

    Båda abonnemangstyper är för samma abonnemangspaket, läs mer om dess fördelar här.
    Vilka betalningsmetoder finns tillgängliga?
    Abonnemang kan köpas online via PayPal, vilket är en säker och högt respekterad betalningstjänst. Du kan använda ditt kreditkort med PayPal även om du inte har ett PayPal-konto.

    För att köpa ett abonnemang, vänligen gå till abonnemangssidan och följ stegen därifrån.

    Det finns för tillfället inga andra betalningsalternativ.
    Kan jag betala för ett abonnemang med mitt kreditkort om jag inte har ett PayPal-konto?
    Ja, du kan köpa ett abonnemang med engångsbetalning med ditt kreditkort genom PayPal även om du inte har ett PayPal-konto, givet att tjänsten är tillgänglig i ditt land. Detta alternativ finns inte för återkommande månatliga abonnemang.

    För att göra detta, fyll i formuläret för en engångsbetalning på abonnemangssidan och klicka “Köp nu”. Du kommer då till PayPal. Leta efter “Har du inget PayPal-konto? – Använd ditt kreditkort eller ditt bankkonto (om tillgängligt)” på första sidan (kontrollera vilka PayPal-tjänster som är tillgängliga i ditt land här) och klicka på “Fortsätt”. Följ sedan betalningsförfarandet som PayPal tillhandahåller.
    Jag har just skaffat ett abonnemang men det verkar inte fungera. Vad ska jag göra?
    Det rekommenderas att du väntar i 24 timmar innan du börjar oroa dig, det kan ta ett tag innan din betalning behandlas.

    Om det fortfarande inte händer något efter 24 timmar, gå till supporten för att skicka oss ett meddelande, bifoga en kopia av ditt kvitto, vilket tydligt anger ditt användarnamn och hur mycket du har betalat.
    Kan jag fylla på mitt nuvarande abonnemang utan att vänta på att det först går ut?
    Ja, du kan fylla på ditt nuvarande abonnemang, om det är en engångsbetalning eller ett avbrutet månadsabonnemang, med ytterligare en engångsbetalning när du vill.

    Genom att göra detta lägger du till fler dagar till ditt abonnemang. Om du exempelvis har ett abonnemang för en månad, kan du köpa ett till engångsabonnemang i tre månader och dessa månader läggs till ditt nuvarande abonnemang, vilket innebär att du totalt har fyra månaders abonnemang.

    Du kan inte lägga till ett återkommande abonnemang till ett aktivt abonnemang med engångsbetalning och du kan inte ha ett abonnemang med engångsbetalning om du redan har ett aktivt månadsabonnemang.
    Kan jag köpa ett abonnemang till en annan användare?
    Ja, gå till abonnemangssidan och välj fliken “Till en vän”. Ange din väns användarnamn, välj längden och valutan du vill använda och klicka på “Köp nu”.

    Om abonnemanget har behandlats framgångsrikt kommer du att meddelas och din vän kommer också att få ett meddelande om ditt gåvoabonnemang.

    Du kan välja ett abonnemang med engångsbetalning för en vän och välja mellan ett antal olika längder (1, 3, 6 eller 12 månader). Det går inte att köpa ett återkommande månatligt abonnemang för en vän.
    Hur kan jag avbryta mitt månadsabonnemang?
    Du kan avbryta ditt månadsabonnemang innan nästa faktureringsdatum, vilket stoppar de återkommande månatliga avgifterna från och med det datumet.

    För att göra detta går du till sidan med abonnemangsinställningar och klickar på “Avsluta abonnemang” för att gå till sidan med dina abonnemangsuppgifter på PayPal.

    Alternativt kan du logga in på ditt PayPal-konto och gå till underfliken "Min profil" på fliken "Mitt konto". Välj "Mina pengar" från sidomenyn. Klicka på "Uppdatera" i sektionen "Mina förgodkända betalningar". Välj ditt aktiva Last.fm-abonnemang och klicka på "Last.fm Ltd.". Du kommer då till en sida med abonnemangsuppgifter där du kan avbryta ditt abonnemang. (Se även PayPals hjälpcenter för mer hjälp)

    Det går inte att avbryta en engångsbetalning.
    Var kan jag kolla hur mycket tid jag har kvar som abonnent?
    Kolla ditt Abonnemang, under Inställningar; informationen hittar du mot slutet av sidan.
    Kan jag lyssna på alla låtar jag vill om jag köper ett abonnemang?
    Nej, vårt nuvarande basabonnemang tillåter inte lyssning on-demand. Ett basabonnemang ger dig alla fördelar som beskrivs här, men, liksom icke-abonnenter, kan du inte lyssna på vilka låtar som helst i full längd.
    Jag är abonnent, så varför ser jag reklam i videor?
    Om du är abonnent kommer vi inte visa Last.fm-annonser för dig, men vi kan inte ta bort reklam som kommer från våra videopartners. Så om du vill titta på videor på Last.fm, inklusive de som visas i musikspelaren kommer du få se några annonser där.

    Detta beror på att våra videopartner visar sin egen reklam för att täcka sina kostnader, som Last.fm-abonnenter inte bidrar till.
    Varför kan jag inte lyssna på radio i min app?
    Från den 28 april 2014 finns Last.fm-radio inte längre tillgänglig på appar eller enheter. Se hela vårt meddelande för mer information.

    Lyssna på musik på Last.fm

    På vilka sätt kan man lyssna på musik på Last.fm?
    Det finns flera sätt att lyssna på musik på Last.fm: med Last.fm-musikspelaren, på begäran med Spotify och direkt från våra artister och skivbolag.

    Last.fm-musikspelare
    Last.fm-musikspelaren är tillgänglig för alla våra användare i hela världen på vår Lyssna-sida. Med denna spelare kan du lyssna på Last.fm-stationer så som liknande artister, taggar, ditt bibliotek och rekommendationer – ett oändligt utbud av musik, vad du än är intresserad av. En enkel översikt av de olika typerna av stationer hittar du här.

    Det finns till exempel artiststationer så som “Radiohead och liknande” eller globala taggstationer så som “Rock-tagg” som låter dig spela musik relaterad till just den artist eller tagg (t.ex. en genre) du väljer. Du kan helt enkelt starta en station på Lyssna-sidan eller klicka på stationsknapparna när du ser dem på sidan och börja lyssna på stationer som du tycker låter intressanta.

    Om du har din egen lyssnarprofil har du ditt bibliotek som i princip är all musik du har lyssnat på och lagt till i din profil och du kan lyssna på all denna musik med din personliga biblioteksstation.

    Uppspelning av Spotify inbyggt på sidan
    Om du är i ett territorium där Spotify finns tillgängligt kommer du att se Spotify-uppspelningsknappar som låter dig lyssna på musik på begäran med Spotify när du söker på Last.fm-webbplatsen. Du måste vara registrerad Spotify-användare för att använda denna funktion.

    Partner playlinks
    På låtsidorna hittar du även spellänkar från andra tjänster så som Rdio, Deezer ellerr Simfy beroende på vilken som finns tillgänglig i din region. Dessa länkar låter dig lyssna på låten på den andra tjänsten.

    Direkt från artister och skivbolag
    Många av artisterna och skivbolagen som använder Last.fm gör sin musik tillgänglig för uppspelning av hela låtar eller även som gratis nedladdningar.

    När en låt finns tillgänglig som hel låt kan du spela den med spelaren på dess låtsida.

    När en låt finns tillgänglig som gratis nedladdning är den markerad som sådan och kan laddas ned via länken "gratis nedladdning" bredvid dess namn i låtlistorna eller från dess låtsida. Du kan söka dessa låtar efter genre på vår sida med gratis musiknedladdningar .
    Vilka olika sorters stationer finns det?
    1) Bibliotek: Din biblioteksstation spelar alla låtar du någonsin har skrobblat till din profil eller låtar av artister du på annat sätt lagt till i ditt bibliotek. Du kan lyssna på din egen biblioteksstation eller alla andra användares stationer.

    2) Rekommendationer: Rekommendationer är din personliga station som gör att du kan lyssna på de artister som Last.fm rekommenderat till dig. Du kan se och hantera dina rekommendationer här.

    3) Globala taggar: Stationer med globala taggar spelar alla objekt som användare har taggat med en specifik tagg.

    4) Liknande artister: Stationen med liknande artister spelar musik som liknar en viss artist. Liknande artister skapas automatiskt baserat på våra lyssnares lyssnarvanor. Se även: Hur beräknas liknande artister? Dessa stationer stöds inte av några artister.

    5) Grannskap: Grannskapsstationen spelar musik från dina eller andra användares grannar.

    6) Grupper: En grupps medlemsstation spelar musik från gruppmedlemmarnas bibliotek.

    7) Bland: Låtarna du hör på din blandstation har valts ut på tre olika sätt: vissa är helt nya rekommenderade låtar; andra är låtar du inte har skrobblat tidigare, men av artister du redan känner till; och resten är helt enkelt låtar du redan känner till. Mer info här.

    8) Vänner: En musikstation bestående av låtar från dina Last.fm-vänners bibliotek.
    Varför får jag felmeddelandena "inget innehåll"/"för lite innehåll" när jag lyssnar på stationer på Last.fm?
    Det finns olika skäl till varför du kanske får detta fel när du lyssnar på en station på Last.fm:

    En station måste faktiskt alltid ha innehåll för att kunna spelas upp. Exempelvis måste en artist ha liknande artister eller ett användarbibliotek måste åtminstone innehålla 15 olika artister så att dess station blir spelbar. Och sedan måste dessa artisters låtar ha riktigt innehåll så att vi kan spela dem för dig:

    Om du lyssnar med Last.fm-musikspelaren kommer detta spela låtar som har YouTube-videor länkade till dem. Om det inte finns nog med videor länkade till exempelvis låtarna av en artists liknande artister kan stationen med liknande artister inte spelas.
    (Du kan lägga till YouTube-videor till låtar som ännu inte har en video och så hjälpa till att förbättra Last.fm-lyssnarupplevelsen för alla!)

    Kontrollera därför att stationen du lyssnar på har nog med uppspelbar innehåll – det är åtminstone 45 låtar av 15 olika artister.

    Om det är din egen station som ger dig detta fel (så som ditt bibliotek eller blandband) måste du lägga till flera låtar så att innehållet inte tar slut för snabbt.
    Varför har vissa låtar lyssnare när jag inte kan spela dem på Last.fm?
    Om du stöter på låtar eller även artister på Last.fm som du inte kan lyssna på eftersom de inte finns tillgängliga för uppspelning, men har andra lyssnare, beror detta på att dessa användare har skrobblat sina egna musikfiler när de lyssnat på dem med sina egna mediaspelare på sina datorer.

    Genom att skrobbla din musik skickas information om artisten, albumet och låtnamnet till Last.fm och baserat på denna information genereras mycket statistik, som en artists låtlistor eller topplyssnare. Du kan läsa mer om detta i FAQ:n “Vad är skrobbla?”.
    Jag blockerade en låt från mina stationer av misstag - kan jag ångra blockeringen?
    Ja, gå till sidan med dina blockerade låtar och leta upp låten du vill ta bort blockeringen från. Klicka på kugghjulsknappen Multi-button för låten och välj “Ångra blockering” från rullgardinsmenyn.
    Kan jag skapa en station baserat på flera artister eller taggar?
    Ja, på Lyssna-sidan kan du antingen skapa en kombinerad station med flera artister eller en med flera taggar. Du kan lägga till upp till tre artister eller tre taggar för en station, som du väljer från artister och taggar som valts ut för dig baserat på din musiksmak.

    Multi-artist är en kombinerad station med “liknande artister”, som kommer att spela musik för dig som liknar vilken artist du än väljer. Detta gör att du kan bygga bredare stationer med mer varierat innehåll.

    Multi-tagg är en kombinerad station med “globala taggar”, som endast spelar musik för dig som matchar ALLA taggar du väljer. Väljer du "60-tal" och "rock" spelas endast rock från 60-talet.
    Vad kan jag göra om musikspelaren på sajten inte alls fungerar för mig?
    • Spelaren på sajten visas inte alls.
    • Radiosidan spelar inga radiostationer. Den säger "Vänta medan din station laddas...", men inget händer.
    • Radion spelar, men spelaren är tom eller det finns inga bilder eller annan information. Sidan verkar hänga sig.
    • Spelaren buffrar, men det visas ett konstant fel, som t.ex. “Oj då! Fel vid anslutningen” eller “Oj då, det uppstod ett problem när denna station skulle starta. Vänligen försök igen”.

    Om du råkar ut för något av problemen som beskrivs ovan, vänligen försök med ett av följande tips för felsökning:

    • Se till att du har den senaste versionen av flash installerad som du kan ladda ner från Adobes webbplats.
    • Du måste ha JavaScript aktiverat för att radiosidan ska kunna fungera korrekt.
    • Om du har annons- eller flashblockerande program så som Adblock Plus, NoScript eller Flashblock, avaktivera dem. Om du lägger till undantag måste du lägga till dem för www.last.fm (eller www.last.de osv. om du använder en av våra internationella sajter)
    • Om du har kontrollerat punkterna ovan och fortfarande har problem med att använda radion på sajten, rensa cachen och cookies i din webbläsare, logga in igen och försök att spela en annan radiostation.
    • Om du har bestående anslutningsproblem, kontrollera din dators inställningar för säkerhet, brandvägg och router, allt som kan påverka radioanslutningen och se till att ditt ljudkort är korrekt konfigurerat och inte upptaget på annat håll.
    Var finns Last.fm-radio tillgänglig?
    Från den 28 april 2014 finns Last.fm-radio inte längre tillgängligt. Se hela vårt meddelande för mer information.

    Artistsidor

    Kan stavningen på ett felstavat artist- eller låtnamn ändras?
    Ja, Last.fm kan nu automatiskt rätta vanliga felstavningar av artist- och låtnamn. Det finns ett nytt “Rättstavnings”-alternativ i dina Webbplatsinställningar som automatiskt rättar stavningar i ditt bibliotek, dina listor och i Last.fm-Skrobblaren när den är aktiverad.

    Läs mer om detta system för automatisk rättstavning här i vår blogg.

    (Notera att olikt stavade artister och låtar och deras spelningar kommer att läggas samman i ditt bibliotek, dock kan deras separata sidor inte läggas samman än.)

    Vad kan göras om det finns en felaktig automatisk rättstavning någonstans?
    Om du hittar en automatisk rättstavning som du tror är fel kan du ge oss feedback genom att använda alternativet “Flagga detta” i den blå raden “Länkat från:” och den gula raden “Menade du:” längst upp på de rättade sidorna. Om det inte finns någon blå eller gul rad kan du alltid använda länken “Föreslå en rättelse” i den blå rutan “Är detta felstavat” på höger sida på alla artist- och låtsidor. Du kan även använda samma länk om du vill föreslå en ny rättelse, om det inte finns någon ännu.

    Och felaktiga stora eller små bokstäver?
    Om ett låt- eller artistnamn bara har en felaktig stor eller liten bokstav går det att ändra detta (t.ex. “COLDPLAY” till “Coldplay”). Vänligen titta på denna forumtråd för mer information och lägg upp dina förslag till ändringar här.
    Hur fungerar det med artister med samma namn?
    Det är för tillfället inte möjligt att skilja på artister med samma namn, vilket betyder att om en artist har samma namn som en annan artist, måste de dela Last.fm-profil.

    Vänligen observera att andra giltiga artister med samma namn har samma rätt att finnas på en sådan delad profil, inklusive deras musik, bilder, artistbeskrivning och all annan information om dem.
    Det är exempelvis inte tillåtet att ta bort artistens beskrivning från wikin. Det är inte heller möjligt att ha en officiell primär bild för en artist samtidigt som det finns andra bilder för den andra artisten eller artisterna, som alla användare kan rösta för och därmed bestämma vilken av artisterna som ska få ”huvudbilden”.
    Är det möjligt att slå ihop olika profiler för samma artist till en?
    Det är för tillfället inte möjligt att slå ihop olika profiler för samma artist till en artistprofil. Om det exempelvis finns andra profiler med en annorlunda stavning av en viss artist, är det inte möjligt att denna automatiskt skicka besökare från denna sidan till profilen med det rättstavade namnet. Vänligen notera att detta även gäller låtar och album.

    Orsaken till att detta fungerar för vissa artistprofiler, som t.ex. “Beatles” som är länkat vidare till “The Beatles”, beror på ett äldre system till vilket inga nya ändringar kan läggas till.

    Vi jobbar på att lösa detta problem och vi kommer att meddela när det nya systemet fungerar.

    Vänligen se under tiden till att musikfiler du skrobblar har rätt ID3-taggar, eftersom det för tillfället inte heller är möjligt att ändra stavningen av en artist eller låt efter att den har skrobblats till din profil. Du kan också hjälpa oss att samla mer information om olika stavningar av namn på artister och låtar genom att fingerprinta din musik. Med denna information kommer vi så småningom att få veta vad den rätta stavningen är och baserat på detta kan vi ändra andra inlägg med andra stavningar. Du kan hitta information om fingerprinting i vår blogg.
    Vad är taggar?
    Taggar är som nyckelord eller beteckningar du kan använda för att klassificera musik – artister, album eller låtar. De är helt enkelt korta beskrivningar.

    Du kan tilldela varje låt, album eller artist så många taggar du vill. Taggar är ett bra sätt att beteckna objekt efter musikstil ("rock", "elektropop", "alt-country" och så vidare), men möjligheterna är oändliga.

    Vad ska jag göra om jag ser en tagg som jag inte tror är rätt?
    På musiksidorna är taggarna du ser en översikt av vad alla på Last.fm har taggat artisten som.

    Eftersom taggar är åsikter är det inte möjligt att ta bort någon annans åsikt om vad en artist ska taggas som.

    Det du kan göra är att tagga något på det sätt du känner är bäst och allt efter som personer använder en tagg ökar den i popularitet och föredras framför mindre använda taggar.
    Hur beräknas liknande artister?
    Listan över artister som du kan se på artistsidan som ”liknande” skapas automatiskt av Last.fm-Audioskrobblaren, baserat på våra användares lyssnarvanor: om många användare lyssnar på artist X, men också artist Y och Z – kommer Y och Z att bli liknande X.
    Hur ofta uppdateras listor och antalet spelade låtar på artistsidor?
    Listor och antalet spelade låtar på artist- (och album- och låtsidor) uppdateras en gång i veckan och du bör se ny statistik i början på varje vecka.
    Hur lägger jag till en video för en låt?
    Vi importerar redan automatiskt många videor från YouTube. Om det inte finns någon YouTube-video tillgänglig för en låt än kan du lägga till en genom att använda länken på låtsidan:

    Vi har ingen video för denna låt än.
    Lägg till en video

    Hur kan en felaktig YouTube-video tas bort?
    Om du ser en YouTube-video för en låt som är felaktig och inte borde vara där ska du flagga den genom att använda “Flagga som felaktig”-länken under videon. Det krävs ett antal flaggningar av olika användare för att videon ska tas bort.
    Hur väljs bilderna för en artist?
    Artistbilderna laddas upp av artisterna eller skivbolagen själva, eller av er, användarna.

    För att en bild ska visas för en artist, gå till den artistens sida, klicka på ”Bilder”-fliken längst upp på sidan och välj alternativet för att ladda upp en bild.

    När du har laddat upp din bild kommer den att visas mot slutet av alla tillgängliga bilder för den artisten. Officiella bilder uppladdade av artister eller skivbolag har företräde framför bilder uppladdade av användare. För att få din bild högre upp i listan måste den få positiva röster.

    Om du tycker att en bild är olämplig eller felaktig kan du flagga den. Om en bild har flaggats kan en moderator radera den om bilden är fel, olämplig eller smaklös.
    Kan jag ladda upp albumomslag till Last.fm?
    De flesta albumomslag laddas upp av skivbolag eller artister som göra sin musik tillgänglig på Last.fm, men om det inte finns något omslag för ett album ännu, kan du se en "Ladda upp albumbilder"-länk där bilden ska vara och där du som användare kan ladda upp albumomslaget.

    Om du sköter ett skivbolag eller en artist på Last.fm med vår Music Manager kan du lagga upp omslag för dina album från där. (Här är relaterade frågor och svar som kan hjälpa dig med detta.)

    Tills vi kan göra albumrättningar, vänligen använd lämplig albumbild inte Rätta dina taggbilder.
    Jag är ny användare och jag verkar inte kunna ladda upp några artist eller albumbilder på Last.fm, vad händer?
    För att förhindra spam kan inte nya användare ladda upp bilder direkt. Du måste Vad är riktlinjerna för att korrigera artist- och låtnamn?

    Referera alltid först till Musicbrainz eller Discogs innan du föreslår en ändring. Generellt följer vi Musicbrainz konventioner med mindre justeringar där det behövs för att passa Last.fm. Deras dokumentation är dock enorm och utbredd, så nedan följer en sammanfattning av huvudpunkterna. En viktig princip är artistens syfte, dvs. att alltid respektera vad artisten åsyftade (se Musicbrainz ArtistIntent).

    Det övergripande syftet är att förbättra Last.fm:s användbarhet och göra det enklare att hitta rätt innehåll, inte att nödvändigtvis vara 100 % diskografiskt korrekt.

    Artister

    • Använd det exakta namnet och stavningen som används på denna artists releaser.
    • Om artistnamnet inte används konsekvent på alla releaser eller om artisten har ändrat namn, mappa det namn som oftast används (kolla lyssnarantalet vid tvekan). Mappa t.ex:
      • Kylie -> Kylie Minogue
      • Tupac -> 2Pac
      • Motorhead -> Motörhead
      • Eddie Fowlkes -> Eddie "Flashin" Fowlkes
      • Yaz -> Yazoo
      • Walter Carlos -> Wendy Carlos
      • J.S. Bach -> Johann Sebastian Bach
    • Om en artist med avsikt använder olika alias för olika releaser, mappa inte dessa mot varandra. Mappa t.ex. inte:
      • Polygon Window -> Aphex Twin
      • Voodoo Child -> Moby
    • Mappa till stavningen på artistens eget språk och teckenuppsättning (om tillämpligt). Mappa t.ex:
      • Bjork -> Björk
      • Ryuichi Sakamoto -> 坂本龍一
    • Innan du mappar bort från ett artistnamn, kontrollera att det inte finns någon annan artist med samma namn. Mappa t.ex. inte:
      • Pink -> P!nk
      • Mum -> Múm
    • The The bör alltid komma före namnet, inte efter. Mappa t.ex:
      • Beatles, The -> The Beatles
    • Men lägg inte till ett The om artisten inte normalt använder ett. Mappa t.ex. inte:
      • Pet Shop Boys -> The Pet Shop Boys
    • Riktiga namn bör skrivas med efternamnet sist. Mappa t.ex:
      • Spears, Britney -> Britney Spears
    • Ett artistnamn bör endast anses som giltigt om det finns en release med det namnet. Mappa aldrig till ett artistnamn för vilket det inte finns någon release.
    • Om mer än en artist samarbetar på en låt eller release sammanfattas de ofta med ord som feat., &, vs, / osv. Mappa endast sådana sammanfattade artistnamn om en fullständig release förekommer under detta sammanfattade namn och om det är tydligt från beskrivningen att det inte bara är ett gästuppträdande. Exempel: Skillnaderna mellan ett samarbete och ett gästuppträdande är dock ganska vaga och om du fortfarande tvekar, välj att mappa den artist som är mer prominent krediterad, t.ex.
    • Relevant Musicbrainz-dokumentation

    Låtar

    • Använd det exakta namnet och stavningen som används på denna artists releaser.
    • Om namnet inte används konsekvent på alla releaser eller om artisten har ändrat namn, mappa det namn som oftast används. Om detta inte gäller, mappa den variant som oftast används (kolla lyssnarantalet vid tvekan). Mappa t.ex:
      • The Rolling Stones - Satisfaction -> The Rolling Stones - (I Can't Get No) Satisfaction
    • Mappa till stavningen på artistens eget språk och teckenuppsättning (om tillämpligt). Mappa t.ex:
      • Sigur Rós - Vidrar vel til loftarasa -> Sigur Rós - Viðrar vel til loftárása
    • Använd de kapitaliseringsregler som är standard för titelns språk.
    • För remixer eller andra versioner än originalet, använd namnet av versionen som det visas på releasen i parenteser efter namnet. Mappa t.ex:
      • The Postal Service - Nothing Better (Styrofoam Remix)
    • Använd inte(Original Mix), (Original Version) osv. som en del av låtnamnet för originalversioner. Mappa t.ex:
      • Daft Punk - Revolution 909 (Original Mix) -> Daft Punk - Revolution 909
    • För samarbeten på låtnivå, dvs. när det inte finns en hel release som samarbete, sätt den presenterade artisten i parenteser efter låtnamnet om den artisten krediteras på releasen. Mappa t.ex. till:
      • Method Man - Dangerous Grounds (feat. Streetlife)
    • Korrigera vanliga missuppfattningar. Mappa t.ex:
      • The Who - Teenage Wasteland -> The Who - Baba O'Riley
      • Kraftwerk - Popcorn -> M & H Band - Popcorn
    • Använd kompositören som korrekt artist för klassiska stycken, inte artisten. Mappa t.ex:
      • London Symphony Orchestra - Hallelujah -> Georg Friedrich Händel - Hallelujah
    • Obetitlade låtar bör inte mappas till eller från. Det finns för tillfället inget sätt att specificera vilka obetitlade låtar vi talar om.
    • Relevant Musicbrainz-dokumentation

    Allmänt

    Vilka regler gäller för att ladda upp bilder på sajten? Hur kan jag rapportera en bild som eventuellt stöter mot reglerna?
    Kontrollera generellt att allt material som du laddar upp på sajten följer våra Användarvillkor och Riktlinjer för communityn.

    Om du ser en bild som stöter mot någon av dessa regler, använd alternativet ”Flagga som missbruk” på sidan med bilden som ska rapporteras för granskning och ange tydligt vad som är fel med bilden som du flaggar.

    Följande regler gäller för uppladdningar av artistbilder och kan också hittas på varje uppladdningssida för bilder:

  • Bilder bör vara verkliga bilder på artisten. I fallet av “virtuella grupper” eller band som förekommer i filmer/TV-program, kan karaktärerna visas.
  • Skivomslag, loggor och andra representationer avråds från. Om en verklig artistbild inte finns tillgänglig, kan en logga användas istället.
  • Inga “roliga” eller anti-artistbilder ska användas. Likaså bör dessa bilder inte innehålla någon nakenhet eller uttryckligt sexuellt innehåll.

  • Följande är riktlinjerna för skivomslag:

  • Bilden bör vara det verkliga skivomslaget för detta album (helst inte mindre än 300 x 300 px).
  • Om albumet har flera bilder, kontrollera om det finns ett release-datum för att klargöra.
  • Om det inte ger något svar, använd ditt omdöme och ladda upp bilden med större upplaga (mest igenkänningsbar, populär).

  • Följande bör betänkas för skivbolagsbilder:

  • Loggan bör vara skivbolagets verkliga logga, helst på en vit bakgrund.
  • Om skivbolaget har haft flera loggor (eller har ändrat sin logga) över tiden, använd den aktuella versionen.
  • Kan jag lägga till nya album på Last.fm eller redigera existerande (exempelvis deras låtlistor)?
    Generellt läggs album till av skivbolag och artister som gör sin musik tillgänglig på Last.fm. Många album importeras automatiskt från skivbolag som vi samarbetar med. Vid sidan av album importerar vi även automatiskt skivomslag, låtlistor och andra detaljer.

    Om du själv är en artist eller från ett skivbolag, kan du ladda upp dina låtar till Last.fm med din Music Manager och automatiskt skapa nya sidor för dem eller uppdatera dina existerande, inklusive låtlistor av låtar du lägger till. Dina uppladdade låtar kommer att dyka upp på din artists sida. Läs mer om hur det fungerar i FAQ:s för Music Manager (på den engelska sajten).

    Som användare kan du inte lägga till album på samma sätt som artister eller skivbolag, vilket betyder att du inte kan lägga till nya album eller redigera existerande eller ändra deras låtlistor eller andra detaljer.
    Om du dock skrobblar ett album som ännu inte finns på Last.fm, skapas en ny sida där du kan skapa en wiki-beskrivning och ladda upp skivomslag, som sedan visas i ditt bibliotek. Sådana album som skapats genom skrobbling länkas från dina egna albumlistor precis som alla andra albumsidor, men de visas inte på artistens sida.
    Varför hittar musiksökningen inte artisten jag letar efter?
    Vi har några restriktioner för vilka artister som hamnar i sökresultaten för att optimera dina resultat.

    Det finns två olika index för artistsökningar:

  • Sidan med huvudsakliga sökresultat har väldigt lösa krav. En artist måste a minst 5 lyssnare eller uppspelningsbara låtar. Detta utesluter mer än hälften av våra artistsidor, av vilka många är felstavningar som resulterat från skrobblingar.

  • Autocomplete, det är rullgardinsrutan du ser från sökrutan i rubriken, har mycket färre artister i sig för att den ska vara så snabb som möjligt. För att hamna i detta index måste artisten ha minst 1 000 lyssnare eller uppspelningsbara låtar. Vi har uppmärksammat att autocomplete inte fungerar om den är för långsam.
  • Kan man rätta albumnamn än?

    Vi kan för tillfället inte rätta albumnamn till rätt stavning som vi gör för artister och låtar. Det finns flera orsaker till att vi inte kan göra detta... än:

    • Vi behöver artistdisambiguering först, vilket är något vi jobbar mot för tillfället.
    • Låter kan tillhöra flera album därför behöver vi utgivandegrupper.

    Under tiden se till att du har korrekt information i ID3-tasggarna i dina musikfiler. Tills vi kan använda rättningar för att lösa problemen, vänligen använd lämpligt album inte Rätta dina taggbilder.

    Skrobbling

    Vad är skrobbla?
    Att skrobbla en låt betyder att när du lyssnar på den, skickas namnet på låten till Last.fm och läggs till din musikprofil.

    När du har registrerat dig och laddat ner Last.fm, kan du skrobbla låtar du lyssnar på i din dator eller iPod automatiskt. Börja skrobbla själv och se vilka artister du verkligen lyssnar på mest. Låtar du lyssnar på visas också i din Last.fm-profil så att andra kan se dem.

    Miljoner låtar skrobblas varje dag. Denna data hjälper Last.fm att organisera och rekommendera musik till användare; vi använder den för att skapa personliga- musik- och spelningsrekommendationer åt dig och massor av annat.
    Vad kan jag använda för att skrobbla musiken jag lyssnar på?
    Om du lyssnar med musikspelaren här på Last.fm-webbplatsen kommer den att skrobbla varje låt du spelar till din profil (givet att du är inloggad på ditt konto och spelar åtminstone 50 % av låten).

    Du kan också använda vårt Last.fm-skrobblingsprogram för att spela och skrobbla vad du lyssnar på i din mediaspelare eller iPod. Om du behöver mer information om skrobblaren, vänligen titta på vår FAQ-kategori ”Last.fm-Skrobblaren”, exempelvis om vilka operativsystem och mediaspelare vi stöder.
    Om du har några frågor om eller problem med Skrobblaren har vi ett supportforum där du kan få hjälp.

    Vilka andra skrobblare finns det som jag kan använda?
    Det finns också många insticksprogram och applikationer från tredje part som gör att du kan skrobbla din musik till Last.fm. Du hittar många av dessa här på vår Build-sajt, kategori “Scrobblers”.

    Observera att vi inte kan erbjuda dig någon support om du använder ett insticksprogram eller en applikation från en tredje part för att skrobbla din musik. Eftersom dessa inte är utvecklade av oss ber vi dig kontakta respektive utvecklare eller användarforum om du har problem med eller frågor om dem.
    Detta gäller också det gamla fristående insticksprogrammet Audioscrobbler som inte längre officiellt stöds av oss. Du får gärna använda dem, men observera att vi inte kan ge dig support för dem om det uppstår problem. (P.S: Letar du efter det gamla fristående insticksprogrammet? Du kan ladda ner det för Winamp här och det för Windows Media Player här.)
    Vad händer om jag skrobblar offline och mina låtar inte skickas på en gång?
    När du skrobblar offline kommer Last.fm-Skrobblaren att spara låtarna du lyssnar på i cachen. Du kan kontrollera detta genom att gå till ”Hjälp”-menyn och klicka på ”Diagnostik”. Då ska de senast skrobblade låtarna i cachen visas. Dessa skrobblingar skickas sedan till din Last.fm-profil nästa gång du ansluter till Internet.

    Du har två veckor på dig att skicka dina skrobblingar till din Last.fm-profil, annars kommer de att ignoreras. Du bör tänka på detta när du skrobblar musik du lyssnar på i din dator när du är offline en längre tid eller när du inte synkar dina iPod-skrobblingar på ett tag.

    Last.fm-Skrobblaren

    Vad är Last.fm-Skrobblaren?
    Last.fm-Skrobblaren (även kallat ”klienten”) är en skrivbordsapplikation du kan använda för att skrobbla musiken du lyssnar på i din dators mediaspelare och för att se mer information om musiken du för tillfället spelar såväl som vad dina vänner lyssnar på.
    Vad är de tekniska kraven för att använda Skrobblaren?
    Microsoft Windows
    För att använda den senaste versionen av vårt program behöver du en PC-kompatibel dator med Windows XP eller Vista. Du kan få den senaste versionen från vår nedladdningssida.

    Om du kör en äldre version av Windows, exempelvis Windows 98 eller 2000, ber vi dig att uppdatera ditt operativsystem. Alternativt kan du använda en äldre version av mjukvaran, som du kan ladda ner här, men vänligen notera att då denna version är föråldrad, kan vi inte hjälpa dig om du får problem med den.

    Apple Mac OS X
    Vår Mac-klient kräver OS X Tiger and Leopard (10.4.0 eller senare). Du kan ladda ner den senaste versionen från vår nedladdningssida.

    Om du använder OS X 10.3.9, kan du ladda ner en äldre version av programmet här, men vänligen notera att vi inte kan ge dig support för denna äldre version, endaste för den senaste. Tyvärr finns det inga versioner av programmet tillgängliga för OS X-versioner äldre än 10.3.9.

    Linux
    Vi erbjuder också en Linux-version av klienten. Du kan få Ubuntu Gutsy-paketet från vår nedladdningssida här.

    Klienten finns också som käll-tarball och från Subversion. Detaljer om detta kan också hittas på vår nedladdningssida, mot slutet av sidan.
    Vilka andra mediaspelare stöds av Last.fm-Skrobblaren?
    Vår Windows-klient arbetar officiellt med följande mediaspelare:

    • Winamp, version 5.5x
    • Windows Media Player, versioner 9, 10, 11
    • iTunes, versioner 7 och 8
    • Foobar2000, versioner 0.9.2, 0.9.4, 0.9.5

    Dessa insticksprogram laddas ner och installeras automatiskt via klienten; gå helt enkelt till menyn Verktyg > Skaffa insticksprogram... och följ instruktionerna i installationshjälpen.

    Vår Mac-klient jobbar med iTunes. För tillfället finns det inga insticksprogram för mediaspelare i Linux-klienten.
    Vad kan jag göra om mitt program har slutat skrobbla min musik?
    Om ditt program har slutat skrobbla din musik kan det finnas olika skäl till det. De mest vanliga är:

    1) Det kan inte ansluta till Internet för att skicka dina skrobblingar. Vänligen se till att din Internetanslutning fungerar och att ingen brandvägg eller annat säkerhetsprogram blockerar programmet.

    2) Det kan inte ansluta till våra servrar, antingen eftersom servern är nere (se här för dess status), eller för att det av någon anledning misslyckats med att ta kontakt med vår server. I båda fall sparas dina skrobblingar lokalt och kommer att skickas när servern åter kan kontaktas. Du kan kontrollera detta i Diagnostik-dialogen som finns i menyn Hjälp. I detta fall bör den mottagande serverns status under Skrobbling-fliken vara: "Fel: Kunde inte nå servern " och den bör lista alla sparade låtar.
    Om dina skrobblingar sparas en längre period, försök påtvinga en kontakt med den mottagande servern genom att klicka på ditt användarnamn i menyn Konto. Det bör leda till att alla sparade låtar laddas upp.

    3) Det kan vara så att du inte har de rätta insticksprogrammen installerade, eller att du inte har installerat dem rätt. Vänligen kontrollera denna FAQ för att se vilka insticksprogram programmet stöder och hur man installerar dem.

    4) Om du använder Windows Media Player, vänligen se till att insticksprogrammet för skrobbling är aktiverat i mediaspelaren. WMP avaktiverar automatiskt insticksprogram från tredje part om programmet helt plötsligt har slutat fungera.
    För att aktivera insticksprogrammet igen, gå till Verktyg > Alternativ > Insticksprogram > kategori "Bakgrund" i WMP9, eller Verktyg > Insticksprogram > Alternativ > kategori "bakgrund" i WMP10, eller Spelas nu> Insticksprogram > Andra i WMP11, och markera rutan bredvid "Last.fm Plugin".

    5) Det kan helt enkelt vara så att du använder en gammal version av programmet, insticksprogrammet för mediaspelarent eller själva mediaspelaren. Om det stöds av ditt operativsystem rekommenderar vi att du alltid använder den senaste versionen av programmet, insticksprogrammet och mediaspelaren.

    Om detta inte hjälper dig, vänligen följ instruktionerna som finns i forumtråden här.

    Om du fortfarande har problem med att skrobbla, vänligen skicka oss ett e-postmeddelande om support med så mycket information som möjligt:

    • Exakt vilket operativsystem använder du?
    • Vilken mediaspelare och vilken version använder du?
    • Vilka versioner av programmet och insticksprogrammet för mediaspelaren har du installerat? Du kan kontrollera detta i menyn Hjälp > Om Last.fm....
    Vet du i vilket skede skrobblingen slutar fungera – visas musiken du lyssnar på i din mediaspelare i programmet eller inte, säger diagnostikdialogen att dina låtar spelas, eller visas inget felmeddelande alls?
    - Vänligen använd "Kopiera till urklipp "-funktionen i Diagnostik-dialogen för att kopiera och klistra in denna information i meddelandet du skickar till oss. Ju mer information du anger, desto bättre kan vi hjälpa dig att få ditt program att skrobbla igen. Hjälp oss att hjälpa dig. :)
    Skrobblaren frågar mig om mina proxyinställningar, men jag är inte bakom en proxy? (Eller vet inte ens vad det är?)
    Om du försöker att installera och konfigurera Last.fm-Skrobblaren på din datorn och det ber dig om dina proxyinställningar, men du vet att du inte är bakom en proxy, eller inte ens vet vad det är, så är det mycket troligt att ett annat program förhindrar Last.fm-Skrobblaren från att ansluta till Internet och bekräfta din användarinformation.

    I detta fall är det klart att du inte behöver ange någon information som du inte har, men kontrollera om det finns en brandvägg eller ett annat program som blockerar programmets tillgång till Internet, och om det finns måste du konfigurera dina säkerhetsinställningar för att tillåta åtkomst.
    Vad kan jag göra om Last.fm-Skrobblaren säger att min tid och tidszon är fel och att jag inte kan skrobbla på grund av detta?
    Om du får ett meddelande om att din tid eller tidszon är fel, ber vi dig att kontrollera datorns klocka och datum, samt dess tidszonsinställningar och se till att dessa är korrekt.

    Kontrollera om datorns tid är korrekt, men också dess datum - dag, månad och år - och att dess tidszon är korrekt inställd, med "Justera klockan automatiskt för sommartid" aktiverad (om du använder Windows). Det hjälper att automatiskt synkronisera din dator med en Internetserver över tid, och om du ändrar några inställningar, se till att du startar om Last.fm-Skrobblaren senare innan du försöker igen.
    Vad är fingerprinting?
    Fingerprinting är en teknik som analyserar innehållet i de låtar du lyssnar på för att skapa ett unikt ID för varje låt. Det gör att vi kan identifiera och skrobbla det du lyssnar på utan att behöva förlita oss på ID3-taggar och andra metadata. Det gör också att vi automatiskt kan ta reda på den rätta stavningen av låttitlar och städa upp vår kataloginformation.

    Det enda programmet gör för tillfället är att samla fingerprint-information för vårt moderationssystem. Det ändrar inte MP3-orna på din dator.

    Detta innebär ett lätt CPU-slag vid början av varje låt och eventuellt en längre lite senare om vi inte lyckats med fingerprinting på helheten. Om detta stör dig kan du stänga av fingerprinting fullständigt på skrobblingssidan i Alternativ-dialogen.

    Fingerprinting identifierar endast artisten, albumet och låttiteln. Last.fm kan inte identifiera låtens källa. Vi vet inte om den kommer från en CD eller mp3:a.

    iPod-skrobbling

    Hur skrobblar jag min iPod?
    Du kan skrobbla din iPod med vårt program. Last.fm stöder alla iPods, Firewire och USB, inkluderat iPhone och iPhone Touch. Dock stöder inte iPod-skrobbling med Linux, iPhone eller iPod Touch än.

    Windows och Mac: Du måste ha den senaste versionen av vårt program installerat för att kunna använda Last.fm för att skrobbla din iPod tillsammans med iTunes 7 eller 8.

    För att använda Last.fm-programmet för att skrobbla låtar från din iPod måste du försäkra dig om att din iPod är synkad med iTunes.

    Första gången du kopplar upp din iPod samtidigt som du har Last.fm installerat, igång och inställt för ditt användarkonto kommer en ruta att visas med ett meddelande om att din iPod skrobblas från och med nu.

    Koppla från din iPod, lyssna på några låtar låtar och koppla sedan in din iPod igen. iTunes kommer nu att synka din iPod och uppdatera sin interna låtstatistik med nya uppspelade låtar på din iPod. När iTunes har updaterat din iPod kommer Last.fm att analysera iTunes låtstatistik för att se om det finns några nya skrobblingar på iPoden. Detta kan ta en stund. Om det finns nya låtar kommer de att skrobblas till din profil.

    Som standard ombeds du inte att bekräfta skrobblingar. Ifall du alltid vill kunna bekräfta att låtarna ska skrobblas kan du ändra detta i iPod-avsittet bland Verktyg -> Alternativ (eller Inställningar på Mac)

    Linux: Du kan skrobbla med Linux genom att använda “skrobbla iPod” i menyn “Verktyg” i den senaste versionen av programmet.

    Efter att du har synkat din iPod med iTunes kan det ta upp till 20 minuter innan skrobblade låtar från din iPod syns på din profil.

    Du kan kolla din inläggshistorik genom att gå till din profil och klicka på titeln "Senast spelade låtar". Här kan du se dina senaste inlägg.
    Kan jag skrobbla min iPod från vilket iTunes-bibliotek som helst?
    Automatiska iPods kommer bara att skrobbla från det bibliotek de är synkade med.

    Manuella iPods kan synkas från vilket iTunes-bibliotek som helst, men du ska bara använda ett, eftersom du kan få dubbla skrobblingar annars.
    Kan jag skrobbla från en iPod som hanteras maunellt?
    Ja. Vi rekommenderar dock automatisk synkning.

    Med manuellt hanterade iPods måste du manuellt överföra låtar till din iPod med hjälp av iTunes. Du kan endast skrobbla manuella iPods efter att de har synkats med iTunes för första gången.

    Om du lägger till låtar eller byter namn på låtarna på din iPod efter en synkning, ska du koppla från och sedan synka din iPod igen för att försäkra dig om att dessa låtar kommer att skrobblas nästa gång.
    Vissa låtar som jag lyssnade på för länge sedan upptäcks när jag skrobblar min iPod.
    Kontrollera om någon av dessa låtar finns mer än en gång i ditt iTunes-bibliotek. Ta bort dubletten om så är fallet så borde den inte längre plockas upp av iPod-skrobblaren.
    När jag lyssnar på min manuella iPod via iTunes, skrobblas låtarna två gånger.
    Detta är ett känt problem. Tills vidare kan du undvika detta genom att stänga av realtidsskrobblingen i Last.fm-programmet när du lyssnar via iTunes. Eller så kan du aktivera "Bekräfta alltid iPod-skrobbling" i programmets Alternativ-dialog och sedan svara nej när programmet frågar om du vill skrobbla dem.
    Varför skrobblas alla låtar som spelas flera gånger på min iPod med samma tidsstämpel?
    Om du har spelat en låt flera gånger på din iPod har alla uppspelningstillfällen och alla spelningar på en iPod Shuffle samma tidsstämpel. Detta är avsiktligt och du kan ta bort spelade låtar från din sida "Senast spelade låtar" på sajten som vanligt om du inte vill att de visas flera gånger.
    När jag skrobblar min manuellt hanterade iPod får jag ett "Com error", vad betyder det?
    När detta fel uppstår kan Last.fm-Skrobblaren inte hitta en viss låt i ditt iTunes-bibliotek och ger dig meddelandet: "Com Error: Com couldn't get file path for XXX - XXX - Result Code: S_FALSE"

    För att ta reda på om du har saknade eller dubbla låtar i ditt iTunes-bibliotek ber vi dig att göra följande i iTunes: gå till Arkiv > Bibliotek och välj att "Samla ihop bibliotek".
    Detta grupperar alla ljudfiler i standardmappen och raderar alla dubletter.
    Hur länge kan jag vänta med att skrobbla låtar från min iPod?
    Du har två veckor på dig att skrobbla dina nya låtar från din iPod. Det finns en tidsbegränsning för skrobblingar, vilket innebär att spelade låtar med en tidsstämpel äldre än 2 veckor kommer att ignoreras och inte skrobblas från din dator.
    Vad kan jag göra om Skrobblaren ger mig felmeddelandet “Failed to get hold of iTunes instance via COM” när jag skrobblar till min iPod?
    Detta fel uppstår vanligtvis efter att en iTunes-uppdatering har installerats.
    Du måste helt ta bort iTunes från din dator och ominstallera den senaste versionen från Apple för att åtgärda detta.

    Grupper

    Hur skapar jag min egen grupp?
    Du kan skapa din egen grupp här på "Skapa en grupp" sidan.
    Hur lämnar jag en grupp jag har gått med i?
    För att lämna en grupp, gå till denna grupps sida och klicka på "Mer"-knappen, högst upp på sidan, nära gruppbilden. Välj "Lämna grupp" från listan, och bekräfta att du vill lämna gruppen.
    Vad gör jag om ledaren för en grupp jag är medlem av inte syns till längre?
    Tyvärr är det inte möjligt att ändra gruppledare för tillfället. Vi ber om ursäkt för denna olägenhet och tackar dig för ditt tålamod. Håll ett öga på denna FAQ för vidare uppdateringar.
    Vad kan jag göra om jag inte vill vara ledare för en av mina grupper längre?
    Om du har en grupp du inte vill vara ledare för längre kan du ge över ledarskapet till en annan gruppmedlem. Gör detta genom att gå till gruppsidan och välj "Abdikera" från "Mer" knappen överst, nära gruppens avatar.

    På följande sida ange användarnamnet av gruppmedlemmen du vill ska bli ledare, och klicka på "Gör det"-knappen. Denna användare får sedan ett meddelande som frågar om de vill bli ledare för din grupp, eller inte. Om de accepterar blir de ny gruppledare (men avböjer de måste du stanna som ledare lite längre!).
    Vad finns det för "privata inställningar" för grupper?
    När du skapar en grupp kan du tillåta alla att gå med ("Öppen") eller göra den exklusiv, vilket betyder att alla nya medlemmar måste bli godkända av antingen dig, gruppledaren ("Ägarens Godkännande"), eller andra gruppmedlemmar ("Medlemmarnas Godkännande").

    Du kan ändra dessa inställningar när du vill under "Redigera Detaljer", som du hittar från "Mer" knappen på din gruppsida. Har du satt din grupp till "Stängd", kan ingen gå med längre.

    Du kan dessutom kontrollera vem som kan se och kommentera din grupps forum och lämna meddelade i din grupps hojtlåda, genom att välja de respektive inställningarna under "Gruppforum/tillgång till hojtlåda""Redigera detaljer" sidan.
    Hur fungerar grupplistor och vad är "unikt för denna grupp"-listor?
    När en grupp har fått några medlemmar börjar den få listor genererade: allmänna listor och listor som är unika för gruppen.

    Allmänna listor fungerar så att varje “1” representerar en gruppmedlem. Om det exempelvis finns 3 personer i en grupp som lyssnat på en viss artist den senaste veckan står det ”3” i listan och det betyder att 3 medlemmar har lyssnat på den artisten och inte antalet gånger den artisten har spelats av alla gruppmedlemmar.

    “Unikt för denna grupp”-listan som du kan välja att se på gruppsidan poängterar vad som är unikt med gruppmedlemmarnas musiksmak jämfört med alla andra Last.fm-användares lyssnarvanor.

    Detta betyder att dessa listor inte bara visar dig vad en grupps medlemmar lyssnar på som de allmänna listorna gör, utan det som är speciellt med deras lyssnarvanor i jämförelse med vad andra användare på Last.fm lyssnar på (med hänsyn till den genomsnittlige lyssnarens beteende):
    Om exempelvis medlemmarna i en grupp lyssnar på artist A mycket mer än andra gör är artist A mycket mer unik för deras grupp eftersom det är speciellt för deras lyssnarvanor jämfört med alla andras. Om de lyssnar på artist B, men alla andra också lyssnar mycket på artist B, så är det mindre speciellt och artist B mindre unik för deras grupp.
    Hur lägger jag till en artikel/blogg till en grupp?
    Du kan göra detta från din profil genom att klicka på "blogg" och sedan "skriv ett nytt blogginlägg". När du har skrivit din blogg, markera alternativet "lägg till detta inlägg till en eller flera grupper". Du kommer då att se en lista med alla grupper du tillhör och kan välja den grupp eller de grupper till vilken eller vilka du vill lägga till din artikel. Bloggen kommer då automatiskt att visas på vald gruppsida (observera dock att gruppledare ibland inte tillåter direkta tillägg eller först måste godkänna ditt blogginlägg).
    Kan jag radera en grupp?
    Nej, det är inte möjligt att radera en grupp. Detta är för att undvika missbruk.

    Om en grupp däremot är äldre än tre månader gammal och har mindre än tre medlemmar, kommer den automatiskt att tas bort från systemet på grund av inaktivitet. Det enklaste sättet att radera en grupp du leder är att ta bort alla medlemmar, stänga gruppen genom att ändra dess "Status för att gå med" till "Stängd", och till sist ta bort dig själv .

    Spelningar

    Hur lägger jag till en spelning?
    Om du vill lägga till en spelning, ber vi dig söka efter spelningen först för att vara säker på att den inte redan finns.

    Om spelningen inte finns än, gå till "spelningar "-sidan och klicka på knappen, "Lägg till en ny spelning", högst upp till höger, och lägg till din spelning där. Vänligen se till att ange korrekta uppgifter (datum, lokal, plats, osv.) eftersom dessa är svåra att ändra efteråt.

    Vänligen observera att missbruk av vårt spelningssystem är förbjudet och påhittade spelningar kommer att raderas.
    Vad kan jag göra om jag ser något som är fel i systemet för spelningar?
    Om du ser att något är fel med systemet för spelningar, vänligen rapportera detta till en medlem i vårt moderatorteam så kommer ärendet att behandlas.

    För att rapportera något, gå till spelningar- eller lokalsidan och klicka på "Flagga för granskning"-länken. En dialogruta kommer att öppnas. Därifrån ber vi dig att ge så mycket information som möjligt.

    Det finns vissa saker du måste rapportera till en moderator så att vi kan ta itu med problemet. Det finns dock flera saker du kan ändra själv. Läs nedan för att se exakt vad du kan göra.
    När du flaggar något, kom ihåg att ge så mycket information som möjligt, som t.ex. länkar till rätt eller korrigerad lokal eller spelning. Ju mer information du ger, desto snabbare kan problemet åtgärdas. Flaggningar som t.ex. bara säger "påhittat" eller "fel" ignoreras.

    Så här flaggar du en spelning eller lokal:

    • Är detta en dubblett av befintlig information om en spelning eller lokal? Flagga den felaktiga spelningen eller lokalen som “Denna spelning är en dubblett av en annan spelning” eller “Denna lokal är en dubblett av en annan lokal” och ange länken till Last.fm-sidan för den korrekta spelningen eller lokalen.
    • Har denna spelning flyttats till en annan lokal? Flagga spelningen som “Spelningen är felaktig eller har flyttats”, och ange länken till Last.fm-sidan med den korrekta lokalen.
    • Är lokalnamnet felaktigt eller felstavat? Om det finns en annan rättstavad angivelse ber vi dig att flagga den felaktiga informationen som en dubblett, såsom beskrivits ovan. Om namnet är felstavat utan att det finns någon annan angiven information någon annanstans, ska du flagga lokalen som “Annat” och ange det korrekta namnet.
    • Är det en helt felaktig eller påhittad spelning som ska raderas? Flagga spelningen som “Denna spelning bör raderas”, och ange varför den bör raderas.

    Det här kan du ändra själv:

    • Har spelningen ställts in? Redigera spelningen och markera den som "inställd" och markera kryssrutan på redigeringssidan.
    • Har spelningen flyttats till ett annat datum? Redigera spelningen och ändra datumet på redigeringssidan.
    • Har tiden för spelningen ändrats? Redigera spelningen och ändra tiden på redigeringssidan.
  • Har spellistan för spelningen ändrats? Redigera spelningen med korrekt information. Observera att artisterna kommer att anges automatiskt, baserat på deras popularitet på Last.fm.

  • Endast om spelningen är låst och inte kan redigeras, eller om du är en helt ny användare och inte kan redigera spelningar och lokaler ännu (du måste skrobbla några låtar först), ska du ange all nödvändig information – har spelningen ställts in offentligt, vilken är länken till den nya lokalen, vilket är det nya datumet eller vilken är den nya tiden, vilka ändringar måste göras i spellistan?

    Du kan göra följande ändringar på lokalsidorna:

    • Är adressuppgifterna för denna lokal ofullständiga eller felaktiga? Klicka på "Redigera"-länken under “Kontaktinformation” för att komma till lokalens redigeringssida och ändra eller lägg till ytterligare uppgifter där.
    Hur kan jag bjuda in andra till en spelning jag ska gå på?
    Du kan bjuda in andra till en spelning genom att använda funktionen "Skicka" som du kan hitta på spelningens sida. Om du delar med dig av en spelning till någon annan kommer den personen att få ett meddelande på Last.fm om detta – du kan skriva ett personligt meddelande och bjuda in andra att följa med!
    Hur ångrar jag deltagandet i en spelning?
    Klicka på knappen "Jag ska gå" eller "Jag är intresserad" igen för att ångra deltagandet i en spelning.

    Wikis

    Vad är wiki-sidor?
    Wiki-sidorna är platser där alla medlemmar i Last.fm-communityn kan redigera innehållet, för att bygga upp bättre och mer exakt innehåll.

    Avsikten är att skapa en exakt och neutral beskrivning av artist, album, låt, skivbolag, tagg eller plats. Detta kan inkludera grundläggande information om personen/gruppen eller den sorts musik de spelar, vad de är mest kända för och annan relevant information.

    Vad är riktlinjerna för att lägga till innehåll på sidorna?
    Om du ser någon som bryter mot någon av dessa regler, vänligen redigera wikin och om nödvändigt, meddela en medlem i moderatorteamet

    Följande regler gäller för alla wiki-sidor
    • Inskickat innehåll får inte bryta mot copyright. Det är olagligt att kopiera någon annans biografi om denna artist.
    • Du kan kopiera från Wikipedia, eller andra GFDL-licensierade källor, förutsatt att du lägger in källans URL i källrutan nedan.
    • Allt inskickat material förblir författarens copyright och är licensierat under GFDL.

    Stilregler:

    • Beskrivningen bör skrivas i tredje person, vara faktisk och opartisk. Inga personliga åsikter.
    • Vänligen använd samma språk som sajten du använder. Om du är på den engelska Last.fm-sajten, använd engelska. Om du är på den tyska sajten, använd tyska.
    • Försök att hålla det relativt kort (några få stycken).

    En kopia av dessa regler finns tillgänglig på varje wiki-sida om du klickar på ”Redigera”längst upp.
    Och om jag är artisten/skivbolaget?
    Även om du är artisten, en vän till artisten, familj eller något liknande, ges inga speciella tillstånd på wiki-sidorna. Wikin är endast till för faktiska beskrivningar av artisten.

    Det är inte en personlig hemsida och bör inte hanteras som sådan. Allt utöver en opartisk artistbeskrivning bör läggas upp på din ”officiella” artisthemsida, inte i wikin.

    Skivbolag/artister måste också komma ihåg att skriva i tredje person (använd ”han/hon/de” i stället för första person ”jag/vi/vår”). Eftersom wikin är öppen och kan redigeras av alla, skulle det bli förvirrande om en sida, som kan redigeras av olika personer, innehåller ”jag” och ”vi”. Genom att endast använda text i tredje person, är sidan mer öppen för att kunna redigeras av andra och förvirringen över vem ” jag” är kan undvikas.
    Varför kan jag inte lägga till mina egna åsikter i wiki?
    Poängen med wikin är att ge så mycket faktisk information om ett objekt som möjligt. Åsikter är inte fakta och kan ofta vara vilseledande.

    Skulle du vilja lägga upp en åsikt om en artist eller skivbolag, kan du använda hojtlådan, gruppforumen eller din blogg.
    Jag försökte redigera en wiki-sida, men jag kan inte redigera den! Varför inte?
    Vissa artister är utsatta för konstant missbruk och överträdelser mot stilreglerna. När detta händer kommer en moderator att låsa sidan för att undvika ytterligare missbruk.

    Låsta sidor kan endast redigeras av moderatorer och personalen. Om en sida är låst är det enda sättet att ändra något att skicka ändringar i ett PM till en sajtmoderator som låst sidan. De kan se till att innehållet inte strider mot reglerna och lägga till innehållet.
    Det finns mer än en artist med samma namn. Hur ska wiki-sidan göras?
    Tills en användbar lösning kan hittas finns alla artister med samma namn på en sida på Last.fm. Börja sidan med en text som indikerar detta, såsom: ”Det finns (x) grupper med namnet (gruppnamn):”

    Följ upp med separata artistbeskrivningar, med någon sorts hänvisning till var nästa artists information börjar. Normalt görs detta genom att man numrerar varje artistbeskrivning.

    Ordet ”kort” är speciellt viktigt på dessa sidor när man skriver artistbeskrivningar.

    Om du vet att det finns två artister med samma namn, men bara känner till en av dem, skriv informationen för den och börja den andra med något som ”Det finns också en annan artist som använder samma namn.” Förhoppningsvis kommer någon som känner dem in och lägger till deras beskrivning.

    Artister bör listas i ordning efter deras popularitet. För att bestämma popularitetsordningen kan du använda de allmänna listorna för den artisten.

    Under inga omständigheter är det passande att radera information om en av artisterna för att byta ut det mot information om en annan . Att radera information om den ”andra” artisten eller att föredra en artist framför en annan kan anses vara missbruk av Last.fm-wiki och kommer att behandlas därefter.

    Skivbolag och artister

    Varför ska jag registrera mitt skivbolag eller artist med Last.fm?
    Det finns ett flertal anledningar till varför du kanske skulle vilja registrera din artist eller ditt skivbolag med Last.fm.

    Last.fm är en kraftfull plattform där du kan spela din musik för personer som verkligen spelar roll. Vi kan rikta din musik mot personer som tycker om specifika artister eller genrer inom vårt massiva globala nätverk. Last.fm är utvecklat specifikt för att hjälpa till att sprida musik genom ett stort nätverk.

    Genom att registrera dig med Last.fm, får du tillgång till en mängd funktioner. För att nämna några så kan du hantera din musik mer effektivt, se detaljerad statistik om dina fans och använda ett antal verktyg för att hjälpa till att sprida din musik. Alla dessa verktyg är ytterst värdefulla för både artister och skivbolag och vi tror att de kan hjälpa till att sprida din musik i större utsträckning.
    Hur får jag min musik på Last.fm?
    För att få din musik på Last.fm behöver du ett skivbolagskonto.

    Om du redan har ett Last.fm-konto:
    Om du redan har ett konto på Last.fm som användare, kan du registrera dig nu för ett skivbolagskonto.

    Om du besöker Last.fm för första gången:
    Du behöver registrera ett konto, från vilket du kan hantera din musik. Du kan registrera dig här. När du har gjort det, kan du länka upp din musik till ditt registrerade konto.

    När du har registrerat dig på Last.fm, kommer du att kunna lägga till musik till våra radiostationer och hantera din närvaro på Last.fm genom vår Music Manager.

    Vänligen observera att vår Music Manager för nuvarande bara finns på engelska.
    Hur mycket kostar allt detta?
    Det är gratis att registrera sig, lägga till musik och använda alla huvudfunktioner på Last.fm:s skivbolagssajt.

    Vi har några avancerade funktioner för marknadsföring, men dessa är valfria och kostar en liten summa om du skulle vilja använda dem.
    Varför är min artist eller mitt skivbolag redan på Last.fm?
    Du kanske har upptäckt att Last.fm redan har en sida för ditt artistnamn eller musik. Detta beror på vårt användargenererade innehåll och program.

    Last.fm samlar artist-, låt- och albumnamnet på musiken som användare lyssnar på och skapar automatiskt en sida på vilken statistiken för dessa objekt kan visas.

    I de flesta fall innebär en artistsida med din musik inte att vi har några audiofiler av din musik sparade på våra servrar för lyssnande eller nerladdning. Vi har endast statistik på att X många personer har lyssnat på din musik och inget annat.

    Vi ser gärna att du registrerar dig, vilket skulle göra det möjligt för dig att hantera din musik som du själv vill. Du kan registrera dig på Last.fm som skivbolag eller artist genom att gå hit.
    Jag har fler frågor innan jag registrerar mitt skivbolag, vad ska jag göra?
    Skulle du ha fler frågor är du mer än välkommen att Var hittar jag Affärsvillkoren?
    Du kan se villkoren för att registrera dig på Last.fm som skivbolag eller artist här.

    Använda sajten

    Vilka webbläsare stöds av Last.fm?
    Vi har testat webbsidan med de senaste versionerna av Firefox, Safari och Internet Explorer och rekommenderar att dessa webbläsare används.

    Du får naturligtvis använda vilken webbläsare som du vill, men detta betyder att vi inte testar alla funktioner i alla andra webbläsare (det finns många!) och eventuellt inte kan hjälpa dig om du får problem med en mer exotisk eller gammal och förlegad webbläsare, även om vi alltid gör vårt bästa för att lösa buggar som du rapporterar till oss i andra webbläsare så som Opera. Följande riktlinjer om felsökning är för dessa tre webbläsare – Firefox, Safari och Internet Explorer.
    Vad kan jag göra om jag har problem med att logga in på sajten, något med cookies?
    Du måste ha cookies aktiverade för att logga in på sajten. Här är några tips om hur du gör detta, som vi hoppas hjälper dig:

    Firefox 3

    För Windows:

    1. Öppna Firefox och klicka på “Verktyg” i din webbläsares verktygsfält.
    2. Välj “Inställningar”.
    3. Gå till fliken “Sekretess”.
    4. Markera rutan som motsvarar “Tillåt att webbplatser lagrar kakor”.
    5. Klicka på “OK” för att spara dina ändringar.

    Om du använder Mac OS X måste du välja “Inställningar” från menyn “Firefox” istället för “Inställningar” från menyn “Verktyg”.

    Internet Explorer 7

    Vi rekommenderar att du använder privatinställningen “Medium” (standardinställning), detta tillåter cookies från Last.fm. För att ändra privatinställning, följ dessa steg:

    1. Öppna Internet Explorer och klicka på Verktygs-knappen (bilden på verktyg) eller “Verktyg” i din webbläsare verktygsfält.
    2. Välj “Internetalternativ…”.
    3. Gå till fliken “Säkerhet”.
    4. Flytta markören till “Medium”.
    5. Klicka på “OK” för att spara dina inställningar och stäng dialogen.

    Safari 3

    För Windows:

    1. Öppna Safari och klicka på “Redigera” in din webbläsares verktygsfält.
    2. Välj “Inställningar”.
    3. Klicka på “Säkerhet”.
    4. För “Acceptera cookies”, välj “Alltid” eller “Endast från webbplatser du surfar till”.
    5. Stäng dialogen.

    Om du använder Mac OS X måste du välja “Inställningar” på menyn “Safari” istället.
    Varför måste jag logga in varje gång jag besöker sajten eller varför sparar den inte mina färg- och språkinställningar?
    Dina inloggningsuppgifter, din färg (“Simply Red”/”Paint it Black”) och dina språkinställningar sparas i cookies, vilket betyder att vi inte längre vet vad de är om du har raderat dina cookies.

    Om du vill att de sparas till nästa gång du besöker Last.fm-sajten, se till att du inte raderar dessa Last.fm-cookies, exempelvis när du stänger din webbläsare. Om du inte är säker på om du har cookies aktiverade överhuvudtaget, läs FAQ:n ” Vad kan jag göra om jag har problem med att logga in på sajten, något med cookies?” ovan för mer hjälp.
    Vad kan jag göra om jag har problem med att använda olika funktioner på sajten, så som att hojta, tagga eller dela med mig av objekt eller lägga till vänner?
    Du måste ha JavaScript aktiverat i din webbläsare för att använda alla funktioner på Last.fm-sajten.

    Om du har problem med att hojta i hojtlådor eller att öppna dialogerna för att tagga eller dela med dig av objekt eller att lägga till användare som vänner, är det troligt att du inte har JavaScript aktiverat och dessa funktioner inte fungerar för dig.

    Här är några tips för att aktivera JavaScript i din webbläsare, vi hoppas att de hjälper dig:

    Firefox 3

    För Windows:

    1. Öppna Firefox och klicka på “Verktyg” i din webbläsares verktygsfält.
    2. Välj “Inställningar...”.
    3. Gå till fliken “Innehåll”.
    4. Markera rutan bredvid “Aktivera JavaScript”.
    5. Klicka på “OK” för att spara dina inställningar och stäng dialogen.
    6. Uppdatera Last.fm-sidan som du var på.

    Om du använder Mac OS X måste du välja “Inställningar…” på menyn “Firefox” istället för “Inställningar…” på menyn “Verktyg”.

    Internet Explorer 7

    1. Öppna Internet Explorer och klicka på Verktyg-knappen (bilden med verktyg) eller “Verktyg” i din webbläsares verktygsfält.
    2. Välj “Internetalternativ…”.
    3. Gå till fliken “Säkerhet”.
    4. I rutan “Säkerhetsnivå för denna zon”, klicka på “Anpassad nivå…”.
    5. Skrolla till slutet av rutan till “Skript” och aktivera aktiva skript.
    6. Klicka på “OK” två gånger för att spara dina inställningar och stäng dialogen.
    7. Uppdatera Last.fm-sidan du var på genom att trycka på F5-tangenten på ditt tangentbord.

    Safari 3

    För Windows:

    1. Öppna Safari och klicka på “Redigera” i din webbläsares verktygsfält.
    2. Välj “Inställningar...”.
    3. Klicka på “Säkerhet”.
    4. Markera både “Aktivera Java” och “Aktivera JavaScript”.
    5. Stäng dialogen.
    6. Uppdatera Last.fm-sidan du var på.

    Om du använder Mac OS X måste du välja “Inställningar…” på menyn “Safari” istället.
    Den inbyggda spelaren visas inte, vad ska jag göra?
    Den senaste versionen av Adobe Flash Player krävs för att använda den inbyggda flashspelaren på sajten och för att lyssna på musik med den. Du kan ladda ner den gratis här från Adobes webbsida.

    Om du använder någon blockerare för flash eller annonser, se till att din flashspelare inte blockeras av dessa.
    Jag vill rapportera ett nytt problem med sajten, hur gör jag det?
    Om du har hittat något som inte fungerar som det ska, kan du berätta för oss om problemen du stött på i vårt forum för support för sajten. Se till att du kollar vår tråd med “Kända problem” och söker i forumen efter redan diskuterade problem.

    När du beskriver ditt problem, inkludera om möjligt följande detaljer:

  • Vilken sorts problem är det?
  • En kort sammanfattning av problemet som uppstått.
  • Vilken URL utlöser denna bugg, om någon?
  • Exakt vilken webbläsare använder du?
  • Beskriv med några få steg hur man återskapar detta problem: 1) ... 2) ... 3) ...
  • När stegen ovan följs: a) Vad händer? b) Vad förväntade du dig skulle hända?

  • Rapportera säkerhetsproblem
    Om du vill rapportera en teknisk svaghet, vänligen använd kontaktformuläret på denna sidaför att skicka ett meddelande till oss.

    Diverse

    Vad kan jag göra om jag vill rapportera en anstötlig användare eller olämpligt material?
    Om du vill flagga något beteende eller material som anses anstötligt eller olämpligt enligt våra Riktlinjer för communityn ber vi dig att skicka ett e-postmeddelande om support (på engelska) eller skicka ett privat meddelande till en moderator om du har ett problem med en särskild användare.

    Observera att vi ber dig att inte rapportera någon användare på offentliga platser, såsom i supportforumen.
    Hur kan jag skydda mitt konto mot nätfiske?
    “Nätfiske” betyder att användare luras att avslöja värdefull information genom bedrägeri, till exempel användarnamn och lösenord. Detta kan exempelvis göras genom en falsk webbsida som liknar inloggningssidan för en annan webbplats (till exempel Last.fm). På den falska webbsidan kan du ange dina personliga uppgifter och det ser ut som att du loggar in på den riktiga webbplatsen, men i verkligheten ger du dina uppgifter till den falska webbplatsen.

    För att skydda dina inloggningsuppgifter till Last.fm bör du alltid försäkra dig om att du är på inloggningssidan till Last.fm när du loggar in på webbplatsen. Inloggningssidan är en säker sida och URL:n i adressfältet i din webbläsare måste börja med https://secure.last.fm/login – alla andra sajter är bedrägeri. Ange aldrig dina inloggningsuppgifter på okända sajter.

    Om du misstänker att dina inloggningsuppgifter till Last.fm har kommit i orätta händer ber vi dig logga in på Last.fm och ändra ditt lösenord (glöm inte att välja ett säkert lösenord!) för att säkerställa att ingen annan har tillgång till ditt konto.

    Last.fm för Spotify

    Kan jag importera mina Last.fm-blandband till Spotify?
    Inte än, men det är något vi vill lägga till i en senare version.
    Var är resten av mina älskade låtar?
    Vi kan endast visa dina senast 50 älskade låtar i denna version. Du kan spara dessa till ett blandband genom att klicka Fler älskade låtar i översikten, sedan Spara till blandband.
    Hur älskar jag en låt i Spotify-appen?
    Gå till fliken Spelas nu i appen och du kommer att se knappen Älska/Sluta älska låt nära låtens namn.
    Hur avfärdar jag en albumrekommendation?
    Håll din mus över albumet i appen och klicka på x:et som visas.
    Hur mycket musik kan jag spela gratis i Spotify?
    Spotify har vissa lyssningsbegränsningar baserat på vilken kontotyp du har hos dem. Du kan läsa mer om detta här.
    Var kan jag få allmän hjälp med Spotify-klienten?
    För allmän hjälp med Spotify-klienten, vänligen klicka här.