Hvilken sjanger tilhører du?

• gong83 sa...
    • Användare
    • 4 feb 2007, 02:39

Hvilken sjanger tilhører du?

Altså, når jeg først startet å høre på musikk startet jeg med def leppard-adrenalize, som var den første skiva jeg noensinne kjøpte. Fra der utviklet det seg i mer hardere saker, hvor jeg endte opp med pantera. Fra der har jeg vært innom utallige sjangere og artister/grupper/band som har gitt meg alt fra oppturer til nedturer osv. Men gjennom alt jeg har hørt på oppgjennom årene har jeg alltid vendt tilbake til rock/alternative/indie sjangeren. Og det er der jeg er nå for fult. Og jeg vet med meg selv at det er der jeg hører hjemme. Det er grupper som sonic youth, pavement, sebadoh og dinosaur jr OSV!!! som virkelig gir meg det jeg leter etter i musikken. Og det er fantastisk!

• OsteRock sa...
    • Användare
    • 4 feb 2007, 15:40
    Vel, jeg tenker overall-lista mi taler for seg selv. Jeg er innom ganske mye forskjellig, liker å mikse sjangre. Hva jeg hører på, kommer nok an på humør og dagsform.

Men det går mye i god gammeldags rock, punk/post-punk, new wave og indie/alternativ rock.

• [Raderad användare] sa...
    • Användare
    • 26 feb 2007, 22:45
    Det eneste jeg vet er at jeg liker Sonic Youth, veldig.

Resten er så variert, fra Massive Attack til Arve Henriksen til Minor Threat. Det er fint med litt variasjon, jeg tror ikke jeg kunne valgt bare en sjanger. Det blir bare dumt, og vanskelig.

• gong83 sa...
    • Användare
    • 1 mar 2007, 00:23
    sonic youth og blood brothers er blant favorittene om dagen. Sonic Youth har jeg likt lenge :) Favoritt skiva er vel dirty og E:V:O:L ...

• Användare
    • 2 mar 2007, 15:16
    Dirty er jævlig kul, Evol også forsvåvidt. I det siste har jeg hørt mye på A Thousand Leaves, hadde helt glemt hvor kul den var. Sister liker jeg også veldig godt. Nei egentlig er alt Sonic Youth herlig.

• Erikfar sa...
    • Användare
    • 2 mar 2007, 21:44
    Mine Sonic Youth-favoritter sålangt (har ikke hørt alt de har gitt ut, men en god del av det) er Daydream Nation og Washing Machine. Daydream Nation er overgangsfasen da de går over fra undergrunns no-wave og kunstrock til å gå over til mer konvensjonelle låter som gjør dem hele verdens store indie rock helter. En virkelig klassiker etter min mening. Washing Machine har bare en utrolig fet sound, med mye punka attitude. Jeg klarer ikke helt forklare hvorfor jeg liker den så godt men denne er virkelig noe av akkurat hva det er jeg leter etter ved musikk.

Angående sjanger-spørsmålet så hører jeg jo for det meste på rock da, som man gjerne ser på listene mine. Jeg er veldig glad i flere andre sjangere da, spesielt jazz og elektronika. Ved siden av gitar er nok saksofon mitt favorittinstrument. Likevel går det mest i ulike former for "alternativ" og eksperimentell rock og de fleste former for punk. Når Iggy Pop skriker "I FEEL ALRIGHT" føles det som om dette er alt jeg trenger og kan stoppe letingen. Å si at man tilhører bare en sjanger blir jo helt feil, men det får nå så være.

• Användare
    • 5 mar 2007, 22:48
    Personlig er jeg jo en pophore som startet med 60-70 rock og pop hvor jeg i stor grad hører hjemme enda. Artister som The Kinks, The Beatles, Steppenwolf,The Doors, Deep Purple, Rolling Stones, Bob Dylan Tom Waits for å nevne noen.

Ellers har Bripopen alltid vært en av mine aller største favoritter, også den nye bølgen med britisk rock er jo knall. Med Band som The Libertines, Franz Ferdinand, Artic Monkeys.

Pophore er jeg og pophore blir jeg :D

Av mine favoritt instrumenter kan nevnes, Gitar, saksofon og pedal steel(fantastisk lyd)

• gong83 sa...
    • Användare
    • 6 mar 2007, 18:55
    Erikfar said:
    En virkelig klassiker etter min mening. Washing Machine har bare en utrolig fet sound, med mye punka attitude. Jeg klarer ikke helt forklare hvorfor jeg liker den så godt men denne er virkelig noe av akkurat hva det er jeg leter etter ved musikk...

Kan det være fordi den inneholder Diamond Sea?

Har sett SY på øya for noen år tilbake. Fantastisk når de dro igang den altså!

• Erikfar sa...
    • Användare
    • 7 mar 2007, 14:38
    Diamond Sea er en utrolig bra låt som kombinerer et melodiøst og pop verse/refreng og blander det med eksperimentell gitarstøy utover i låten. Likevel er det helheten på platen som gjør den så bra. En låt klarer ikke lage en fantastisk plate. Det er vel sounden, attituden og det konsistente låtmaterialet som gjør det, tror jeg. Mye bedre enn "grunge-platen" Dirty etter min mening.

• FooFranz sa...
    • Användare
    • 19 mar 2007, 18:18
    Hørt mye på nyveiv(new wawe) i det siste. Den går som regel over hele fjøla hvor post-punk, britpop, west og southcoast hiphop og ambient henger høyest.

• Tja,det blir vel mest metal her,litt rock og litt prog. Av ymse slag.

Pluss at det sniker seg inn andre ting også..:)

• ulytau sa...
    • Användare
    • 22 mar 2007, 14:53
    70-talls progrock og en del indie, stort sett.

• lydmasse sa...
    • Användare
    • 17 apr 2007, 15:01
    Jeg tror jeg har funnet min sjanger; noise.
    Da spesielt band som Melt-Banana, Lightning Bolt, Wolf Eyes, Black Dice...
    Dessuten er det fint med Current 93 og Einstürzende Neubauten fordi de har så utrolig mange fine utgivelser på samvittigheten.

Anonyma användare kan inte skriva inlägg. Vänligen logga in eller skapa ett konto för att göra inlägg i forumen.