• Reizen kan verslavend zijn. De Amerikaanse website Independent Traveler zette enkele symptomen op een rijtje. Controleer hier of jij je passie te serieus neemt.

Je bent verslaafd aan reizen als je…

1. meer kilometers in de lucht doorbracht dan met al je voertuigen gecombineerd.
    2. je met je paspoort slaapt.
    3. zelfs thuis uit je koffer leeft.
    4. toeristen aanwijzingen kan geven in Londen, Parijs, Tokio of elke andere stad waar je niet woont.
    5. een vakantie plant terwijl je nog op reis bent.
    6. je koffer kan oppakken en het gewicht kan raden.
    7. je kleine plastic zakjes begint te verzamelen voor het inchecken.
    8. tijdens het zitten aan je bureau op zoek gaat naar de veiligheidsgordel.
    9. je het raar vindt om thuis te ontwaken.
    10. een kleine tattoo van een vliegtuig overweegt.
    11. weet welke douane-agenten je best vermijdt.
    12. alleen gaat werken om je volgende trip te financieren.

die 8 is me nog niet overkomen... :-)
    die 12 is eigenlijk wel voor groot deel van toepassing...

het lijkt aangenaam om belangrijk te zijn... maar het is belangrijker om aangenaam te zijn...
    • DenDimi sa...
    • Användare
    • 21 jan 2012, 12:49
    Hehe zo erg is het bij mij nog niet gesteld :)

Al staan er wel alweer 2 trips op het programma in 2012 (weekendje aan de Rijn in de krokusvakantie en 12 dagen Toscane / Ligurië in de paasvakantie) en allicht komt er nog een zomerreisje bij :)

• mm... die 5 is eigenlijk ook wel van toepassing... :)

het lijkt aangenaam om belangrijk te zijn... maar het is belangrijker om aangenaam te zijn...
    • DenDimi sa...
    • Användare
    • 20 feb 2012, 18:20
    Net terug van de driedaagse aan de Rijn en het was een meevaller :)

- Zaterdag vertrokken richting verblijfplaats Rüdesheim Am Rhein, 3u30min rijden ongeveer, maar op de Duitse autobahn gaat het wat sneller (geen maximumsnelheid op de meeste stukken en dus schaamteloos 145 km/u kunnen rijden :p)

- Bij aankomst in Rüdesheim was het carnavalsfeest daar volop aan de gang, best hilarisch om daar tussen te lopen als toerist met uw valies :p Daarna vertrokken naar Mainz, beetje de stad verkend. Best een mooie, aangename stad met een indrukwekkende Dom, een kerk met glasramen van Chagall en vele leuke steegjes. Ook daar was er vanalles te doen rond carnaval. Daar nog iets gegeten tussen de carnaval vierende Duitsers :D

- Zondag een rondritje gedaan van Rüdesheim naar Koblenz en terug. Onderweg de Loreleyrots beklommen, mooie dorpjes langs de Rijn bezocht met als toppers Koblenz en Oberwesel (daar ook een baantje genomen met indrukwekkend zicht op de Rijnvallei en het stadje). Onderweg in een gigantische sneeuwstorm terecht gekomen waardoor we Boppard hebben overgeslaan. 's Avonds dan nog leuk getafeld in Rüdesheim :)

- Vandaag op de terugweg nog een ommetje gemaakt in het Siebengebirge rond Bonn, daar lag er nog een sneeuwlaagje, dus best feeëriek :) Laatste stop was Königswinter en daar hebben we nog het treintje richting Drachenfels genomen voor een laatste uitzicht op de Rijn :)

Geslaagd was het zeker!

• Gerdt86 sa...
    • Användare
    • 20 feb 2012, 18:53
    Veel dingen die ik niet heb gedaan, maar mijn route was dan ook 'enkel' Koblenz - Bingen en terug :) Knap allemaal he!

Gij had dus een sneeuwstorm i.p.v. een hels onweer! Hebt ge Bacharach gezien? Het lijkt erop dat ge aan de andere kant van de Rijn hebt gereisd dan wij ^^

• idd... mooie streek daar...

• iemand al ervaring hier met rondreizen ofwel in slovenië ofwel in de pyreneën?

duur... goedkoop?
    makkelijk slaapplaats ter plekke te vinden?

• Ik heb er nog geen ervaring mee, maar naar Slovenië zou ik ook ooit wel eens een reis willen maken: Ljubljana, Triglav, meer van Bled, grotten van Postojna, ...

• Gerdt86 sa...
    • Användare
    • 6 mar 2012, 06:39
    Ik ben enkel in Piran en Koper geweest. Die grotten heb ik helaas nog nie gezien. Ik sliep in Triëst, dus geen ervaring met slaapplaats aldaar :)

• DenDimi sa...
    • Användare
    • 6 mar 2012, 15:21
    Pyreneeën wel al ervaring mee :)

Ooit (3 jaar terug) zeer goedkoop gelogeerd in een huisje in het dorpje Lieurac (in de omgeving van Foix), dat was ongeveer 350 euro voor een week voor een huisje waar je met 6 kon slapen. Geen geld dus :)

Hier de link --> http://www.holidayhomeads.com/Rent-le-fort

We hebben daar toen vooral de Katharenkastelen bezocht (Foix, Montségur, Peyrepertuse en Quéribus). Verder ook Perpignan, Carcassonne en Albi bezocht. Ook Rennes-Le-Chateau en Rennes-Les-Bains (waar die sekte woont die een schuilplaats hebben wanneer de wereld over enkele maanden zou vergaan :p) Allemaal zeer de moeite. En uiteraard ook een paar tochtjes in de bergen gemaakt. Enorm mooie streek!

In Slovenië heb ik een dikke 10 jaar geleden enkel de grotten van Postojna bezocht, dat was een uitstap toen we op reis waren in Kroatië.

• fijn dimi... tnx alvast

moet een mooie streek zijn, zo te horen...

was het dagelijkse leven er opvallend duurder/goedkoper... of hetzelfde?
    jullie zijn dan met de eigen auto tot ginds gereden neem ik aan?

• DenDimi sa...
    • Användare
    • 6 mar 2012, 18:35
    Eten en drinken in Frankrijk is sowieso goedkoper dan bij ons, dus dat is mooi meegenomen.

En reken op 10u rijden, op Franse autosnelwegen gaat het meestal vlotjes, al moet je wel voorbij Parijs...

• mmm... 10 uurtjes in nog net te doen...

tnx

• DenDimi sa...
    • Användare
    • 14 apr 2012, 11:45

Toscane - Liguria 2012

Likes!

--> Het adembenemende landschap van glooiende groene heuvels tussen Volterra - San Gimignano - Etruskische kust. Zelden door zo'n mooie omgeving gereden!

--> Op zoek naar 2 mooie stranden (eentje in de Maremma en vooral de wandeling door een bos dat krioelde van salamanders tot aan het Cala Violina en daar dan een half uur lekker lui in het zand genieten van de zon en de zee)

--> Een spelletje Kubb op het strand van Vada op de zonnigste en warmste dag. Achteraf merkend dat je lichtjes verbrand bent :D

--> De sfeer in de stad Lucca, toch wel de gezelligste stad die we daar bezocht hebben. De groene gordel rond de binnenstad is echt wauw!

--> Antipasti + Primi Piatti + Secondi Piatti in Volterra :D Heerlijke maaltijd :p

--> Een flesje Brunello Di Montalcino op een luie dag. Flesje van 32 euro die afgeprijsd stond tot op 20 euro in de winkel. Heerlijkste wijn ever!

--> Verschillende kleine dorpjes in de heuvels vlak aan de zee waar de tijd is blijven stilstaan.

--> De Duomo van Siena en de Piazza Del Campo, ook bij een tweede keer indrukwekkend :)

--> De pizza in restaurant Vesuvius in Rapallo :p

Amusant

--> Het rijgedrag van de italianen, soms enorm grappig, soms levensgevaarlijk :p En op den duur pas je je daar aan aan :p

--> De toerist uithangen bij de toren van Pisa en grappige foto's nemen

--> Door de GPS een baantje van net 2 meter breed in de Cinque Terre ingestuurd worden, zo een baantje dat deels verzakt is door de modderstromen daar. Toch wel eventjes bibberen :p Maar achteraf best amusant :)

Dislikes

--> De deels verwoeste Cinque Terre, 2 dorpjes waren nog steeds van de buitenwereld afgesneden, het is daar een echte ravage in de streek, zo enorm jammer! Gelukkig wel nog in Manarola en Portovenere geraakt zodat we een impressie hadden, maar een fikse regenbui gooide dan nog eens roet in het eten.

--> Proberen parkeren in Riomaggiore op een helling van 10% omgeven door toeterende Italianen = stress :p

--> De stad Genua, echt een grootstad omgeven door autosnelwegen (zelfs dwars door de stad), totaal ongezellig en weinig sfeervol. Enkel statige reusachtige paleizen die ik niet zo ongelooflijk de moeite vond. En qua verkeer Brussel in het kwadraat. 30km kostte ons net geen 2u!

• Dimi wilde wat tips over de westkant van de Ustates Nights...

zelf ben ik er twee keer geweest...

een eerste keer in 1994 als laatste jaars arch-student... eerste week in LA doorgebracht uiteraard om architectuur te gaan bezichtigen... tweede week mobilhomes gehuurd en de weide landschappen ingetrokken...

een tweede keer in 1998 een dikke week bij een vriendin die van mol naar newport beach (ca 1 uur ten zuiden van LA) gelogeerd (jaja... er zijn er die hun familie hier 'verlaten' om naar de andere kant van de wereld te trekken :-)...
    toen ben ik hier letterlijk gevlucht... op maandag een last-minute gaat boeken... op dinsdag tegen mijn baas op het werk gezegd dat ik er vanaf woensdag 14 dagen niet meer zou zijn...

maar zoals ik al zei... eigenlijk moet je minstens 3 weken de tijd nemen om de vlucht rendabel te houden... maar ook om van alles wat meer te kunnen genieten en er wat meer tijd voor te hebben...

het concept van de eerste reis door rond te trekken in mobilhomes was eigenlijk fantastisch leuk... we waren in totaal met zo 4 mobilhomes... gaan en staan waar je wou... die 's avonds in een rondje zetten en dan kampvuurtje ertussen maken... het riders-on-the-storm-gevoel eh... :-)

hier enkele interessante zaken die wij toen bezocht hebben :

- LA :
    * zelf vond ik dit een leuke stad alhoewel de meeste niet-architectuurliefhebbers dit eerder als een saaie stad ervaren. De stad is naar onze normen a-typisch door een gebrek van een 'centrum'... LA is eigenlijk een uit de kluiten gewassen agglomeratie... maar het is (of was toen althans) zo echt een lazy-stad... geen getuter op de weg... altijd de zon...
    * er is enorm veel kwalitatieve architectuur te zien. Een aanrader als niet-architect lijkt me wel het nieuwe Ghetty-museum te zijn... gewoon omdat je er kunstwerken kunt bekijken in een prachtige architectuur met een knap overzicht over de stad. Er zijn ook een aantal Frank Lloyd Wrights te zien, maar dan moet je al wat freak zijn om die op te gaan zoeken...
    * slapen kan je in het cadillac-hotel doen... te vinden aan het strand van Santa Monica... was vroeger een rusthuis en werd dan omgevormd tot hotel... bij ons toen liep daar zo een oud vrouwtje rond die als compensatie mocht blijven wonen in het hotel... gratis... beetje weirde madam, maar wel een gezellige... ik vrees dat ze nu, 18 jaar later, zich in de eeuwige jachtvelden zal bevinden... maar het is zo een puur hotel... beetje jeugdhostel-achtig...
    * voor de echte toeristen is er natuurlijk beverly hills en bell air... hollywood...
    * downtown LA... in de dag sjiek zakencentrum met alleen maar opgetutte mensen in maatpak... 's avonds plaats voor de thuislozen... we zijn toen moeten gaan lopen...

- grand canyon : uiteraard eh... 's morgensvroeg om 04.00 uur met ijs op de vensters opgestaan om dan aan de afdaling te beginnen... de zon zien opkomen... het voelen warm worden... zaalig... en het is gewoon een indrukwekkend landschap...

- canyon de shelly/arizona : met de white house ruins... knappe wandeling gedaan van bovenaf naar beneden in de vallei... vond ik echt de moeite waard ook

- monument valley/utah, arizona, colorado, new mexico : gekend van de marlboro-reclame... voor mij was dit het knapste natuurlandschap dat we toen gezien hebben... die ruimte, die vlakte, ongelooflijk...

- death valley/california : tja... het zoveelste indrukwekkende stukje natuur met veel afwisseling... van zandduinen tot rotswoestijn... badwater ligt er op 86 m onder het zeeniveau en is tegelijk het laagste punt van de VS... mooie uitzichtpunten heb je op zabrisky-point (van de gekende film) of dentis view...

- las vegas : u welgekend neem ik aan

- hoover dam : ik zou er niet speciaal voor rondrijden, maar op zich wel eens interessant om te zien...

• DenDimi sa...
    • Användare
    • 24 maj 2012, 13:27
    Wauw, alvast bedankt voor de tips, Driepunter :)

Ik heb al eens de prijs opgezocht voor zo'n camper en dat zou op ongeveer 1000 euro per week komen. Is dat een realistische prijs? Wel een camper waar je met 4 tot 6 personen kan slapen, dus op zich valt die prijs wel mee. Benzine is ook een pak goedkoper in de VS dacht ik.

Ik dacht ook zeker het Joshua Tree National Park, Yosemite National Park, Sequoia National Forest en Mojave te bezoeken (allen in Californië)

Het plan zou enkele dagen L.A. zijn en dan 2 weken camper en dan afsluiten met nog een paar dagen L.A en omgeving. Sowieso ten vroegste in de zomer van 2013 :)

• de prijs weet ik zo niet meer... wij hadden wat sponsors uit de bouwwereld gezocht eh... haja... allemaal archi-studentjes... :-) ... benzine is idd goedkoper in de VS...

die andere parken die je nog noemt zullen zeker ook de moeite zijn... als je er de tijd voor hebt... zeker doen zou ik dan zeggen... :-)

ik denk dat gert ook nog wat tips kan meegeven... ik dacht dat gert daar ook al eens was geweest... of ben ik mis, geeeeeeeeeerrrrrrrrrttttt ?

• DenDimi sa...
    • Användare
    • 4 aug 2012, 17:36
    Gisteren reisplannetjes gemaakt voor de week na Pukkelpop. Dan trek ik normaal gezien een dag of 4 richting Noord-Frankrijk. Op het programma staan:

- Zeehonden spotten in de baai van de Somme.
    - De krijtrotsen in Etretat, schijnen mooie wandelingen te zijn langs de kust.
    - Eventueel de steden Le Havre en/of Rouen bezoeken (iemand daar al geweest?)
    - Laatste dag kasteel van Versailles eens bezoeken.

We zouden logeren op een camping in Etretat, vlak aan de zee en ook vlakbij Le Havre en Rouen. En hopen op een beetje mooi weer :-)

• jep... etretat is idd mooi om te doen...

we wilden dit jaar op de terugreis van caen nog een tussenstop in le havre doen... maar het slechte weer en twee dagen ontstoken tandwortel hebben daar anders over beslist... we wilden er het volgende bezoeken :
    - het cultureel centrum aan de bassin du commerce, pal in het centrum... een spectaculair ontwerp van de braziliaanse architect oscar niemeyer (ook de ontwerper van de braziliaanze hoofdstad brasilia)
    - het zwembad 'les bains des docks'... ook vlakbij het centrum (http://www.dezeen.com/2009/01/13/les-bains-des-docks-by-jean-nouvel/)... ontwerp van de franse architect jean nouvel... persoonlijk vind ik dit een must-do... :-) zo een zwembad vind je nergens anders...

wel 12 jaar geleden in honfleur gelogeerd... aan de andere kant van de monding van de seine... zeer gezelligf stadje met een leuke haven waar toffe restaurantjes rond liggen... ideaal om bij de vallende avondzon te gaan eten dus... vanuit le havre bereik je dat via de spectaculaire pont de normandie...

• DenDimi sa...
    • Användare
    • 6 aug 2012, 07:37
    Merci voor de tips! Le Havre en Honfleur komen bij op het lijstje om eventueel te bezoeken :-)

• Voilà nu zal ik hier ook eens een reisverslag posten :). Ik ben wel geen schrijftalent maar hier is een poging :

• Reisverslag Noorwegen 11/09-18/09 ( Oslo, Bergen )

Ik neem niet graag op abnormale uren de taxi aangezien er veel wilde verhalen van onverantwoorde, gevaarlijke taxichauffeurs rondcirculeren o.a. op oudejaarsavond. Helaas was onze taxirit vanuit Leuven rond 4 uur s’nachts ook al een avontuur op zich … Na 3 uurtjes geslapen te hebben ( want op reis vertrekken is toch altijd enorm erna uitkijken en spannend ) konden we onze bagage in een monovolume inladen en onze tocht richting Noorwegen inzetten.
    Het werd echter geen gezellige taxirit. De chauffeur had de neiging om in slaap te vallen waardoor we op de autostrade richting Charleroi soms een snelheid van 30 km/u aanhaalden, wanneer hij dan wakker schrok , steeg de snelheid ook de hoogtes in. We voelden ons niet echt op ons gemak. Het ging wel beter toen we tegen hem begonnen te babbelen. Gelukkig!!

We vlogen met Ryanair naar Oslo Rygge. Bij de landing hadden we al het eerste waw-moment. Prachtige natuur kwam ons welkom heten met weliswaar een grijs wolkendek en veel wind.
    Rygge is een heel klein dorpje dat op 70 km van Oslo ligt, dus namen we de trein richting Oslo.
    We logeerden in Château appartments, een aanrader ! Een appartement voor 6 personen bevatte een grote leefruimte met zetels, tafel, stoelen, grote flatscreen tv, grote frigo, goed fornuis, 3 slaapkamers,2 badkamers en inkomhal. Geboekt in mei kwam het op ong 55 euro per persoon voor 3 nachten. Koopje!

Het appartement is gelegen in Grünerlokka, het Greenwich Village van de Noorse hoofstad. Vandaag is Grünerlokka ‘in’ en zie je vooral een mengeling van studenten, advacoten, immigranten. Het viel wel op dat er veel vreemdelingen en studenten rondwandelden. In deze wijk is het bier ook een paar kronen goedkoper dan in het centrum niettegenstaande dat een pintje nog altijd 49 kronen kost ( ong 7 euro ).
    Dit is dan nog goedkoop qua Noorse normen. Studenten krijgen ook korting op bier, dat hebben we gemerkt toen we toevallig een karaokebar binnenwandelden op onze laatste avond in Oslo.

Dag 1 : 11/09

Aangezien we al vroeg uit de veren waren, stond er slenteren in het centrum van Oslo op het programma.
    Vanuit Oslo Sentralstasjon wandelden we naar Karl Johans Gate, noorwegens bekendste en drukste straat met als eindpunt het Koninklijk Paleis. Dit ligt tevens op een hoge plaats met uitzicht op het centrum. Heel mooi! Voor het paleis staat er een standbeeld van Karl Johan. Ook de achtertuin van het Koninklijk Paleis was voor toeristen te bezichtingen.
    Langs de Karl Johans Gate bezochten we ook nog de Universitetet ( jammer genoeg waren ze dit gebouw net aan het renoveren), Nasjonalgalleriet , Oslo Domkirke, Nationaltheatret, Stortinget ( het Noorse Parlement waar we wel niet zijn binnen geraakt ).
    Na een vermoeiende dag was het dan tijd om uit te blazen s’avonds op het appartement.

To be continued

• hopelijk is het vervolg even spannend als het prille begin van de tocht... we kijken al uit naar het vervolg... :-)

• Dag 2 : 12/09

In de voormiddag namen we de metro naar Majorstueren. Een centraal punt om aan een uitstap te beginnen buiten het centrum van Oslo.
    Eerst stipten we Vigelandsparken aan , een van de meest bezochte attracties in Noorwegen. Het is een uniek sculptuur park dat het levenswerk is van Gustav Vigeland met meer dan 200 sculpuren met meer dan 600 figuren in brons, graniet en gietijzer. Via de ingang kwam je op een brug terecht met mooie beelden en uitzicht op een monoliet in de hoogte.
    Enorm leuk park om in te vertoeven en foto’s te maken bij sculpturen. Als we dieper in het park wandelden, kwamen we nog een kompas tegen met de sterrenbeelden eromheen. In de verte konden we al een glimp opvangen van de Holmenkollen, onze tweede stop van de dag.
    Vanuit Majorstueren namen we de T-bane 1 richting Frognerseteren met halte Holmenkollen. Die metrorit was al een schitterende bergrit ( attractie ) op zich !! Meteen begin je te klimmen en kun je genieten van een adembenemend uitzicht. We waren er al van onder de indruk en dan moesten we nog naar omhoog op de spring(ski-)schans zelf. Hoedje af voor de architect! Het is een zeer mooie constructie en het zicht helemaal op de top van de schans is schitterend. Panoramisch zicht over de hele Oslofjord! Hier hadden we geluk met het weer want er ging bijna geen wolkje aan de lucht.
    Daarna zijn we vanuit Majorstueren nog naar een meer geweest in Sognsvann.

Dag 3 : 13/09

Op de laatste dag in Oslo hebben we het havengebied bezocht. Te beginnen met het operahuis, wat een mooi staaltje architectuur was. Voltooid in 2008 en afgewerkt met Italiaans marmer wit graniet lijkt het als een ijsberg uit het water op te duiken. Leuk om er foto’s van te nemen.
    De dakconstructie is een groot hellend vlak waar we een panoramisch zicht op Oslo geboden kregen met leuke fotoshots als gevolg.
    Wandeling langs de haven met bezoek aan het ford Aker Brygge. Aker Brygge is teven ook een winkel- en uitgaanswijk in Oslo met het gemeentehuis dat in het oog springt. Op de plek waar je nu Aker Brygge vindt, stond in 1982 nog een scheepswerf.
    Vanuit hieruit hebben we de boot genomen naar Bygdøy, het schiereiland waar je diverse musea en stranden vindt. We hebben het Norks Folkemuseum bezocht, één van de 6 te bezoeken museums. Dit museum stelt het leven voor in Noorwegen van 1500 tot op de dag van vandaag. Het is een openluchtmuseum met 158 historische gebouwen met telkens wat uitleg en de situering in het land. Bij sommige gebouwen behoort er animatie – zie beetje het Bokrijk van Noorwegen – maar doordat het hoogseizoen net gedaan was hebben we er weinig vruchten van kunnen plukken. Wel mooi om te bezoeken.

Dag 4 : 14/09

Vandaag begonnen we met onze tocht richting Bergen, de tweede grootste stad van Noorwegen. (Weetje : in Noorwegen wonen ongeveer evenveel mensen als in België en door de moeilijke bereikbaarheidsgraad van het land zit alles toch een beetje gegroepeerd )
    Een goeie vriendin zit in Bergen op Erasmus, dus we keken er enorm na uit om daar aan te komen en haar te kunnen bezoeken (dit was de bedoeling van onze trip).
    De goedkoopste manier om de 600 km tussen Oslo en Bergen te overbruggen is via de trein, wat tevens ook een prachtige treinreis op zich is. De zeven uur gedurende treinrit vloog verbazingwekkend snel voorbij. Verwondering alom vertegenwoordigd door de schitterende, prachtige, ongerepte natuur. Zo puur, zo ongeschonden. Zulke taferelen zou ik nooit beu komen. Ideale sfeer voor muziek en poëzie. Norway, the country where nature still exist .
    De trein nam ons eerst doorheen een bosgebied, gevolgd door de hooggebergtes van Noorwegen. We doorkruisten het gebied van de Jotunheimen. Dit herbergt de hoogste toppen van het land; de Galdhøpiggen (2469 m) en de Glittertind (2454 m). Met de trein zelf zaten we op een bepaald moment 1222 meter boven de zeespiegel. Wederom adembenemende natuur toen we er een weg door baanden.
    Wat opviel is dat er veel rondtrekkende toeristen (enorm goed uitgerust) dit hoogbergte met natuurpark in hun wandelingen opnamen. Ze namen onze trein tot de volgende halte om hun tocht verder te zetten.
    Met dit uitzicht doorheen de rit en de aanwezigheid van gezelschapsspelletjes zoals Jungle Speed, Stronten, Manillen, Uno, … was er geen moment voor verveling aanwezig.

Eindelijk kwamen we dan aan in Bergen waar onze vriend in stond op te wachten. Blij weerzien!!

Dag 5 : 15/09

Bergen is een stad omgeven door 7 bergen met Ullrike ( 625 m ) als hoogste top. Ullrike hebben we jammer genoeg niet beklommen wegens gebrek aan tijd en gebrek aan bergschoenen. Als ik nog een terug ga naar Noorwegen beklim ik haar zeker ;)! Zaterdagmorgen hebben we dan wel Floyen beklommen. We waren bang dat het weer voor de rest van het weekend superslecht zou zijn omdat ze een storm hadden voorspeld. Uiteindelijk viel het allemaal wel nog mee. Terwijl we naar boven liepen was het wel constant aan het regenen en toen we boven kwamen kon je niks zien door de mist. Toch bleven we positief ingesteld en we hadden gelijk! Toen we uit het toeristenwinkeltje kwamen was de mist weggetrokken en kregen we toch ons mooi zicht waarvoor we gekomen waren! Bovenop Floyen heb je een fantastisch uitzicht over de stad, de aanvaarroute, de fjorden en de eilanden eromheen.

In de namiddag kregen we een rondleiding door het centrum en de haven.
    Zaterdagavond zijn we uitgeweest volgens de Noorse gewoontes. Eerst een pre-party ( omdat de alcohol daar enorm duur is bv. 25 euro voor een fles martini blanco i.p.v. 7 euro in België in de Vinmonopolet : een tot de overheid behorende winkel waar alcohol boven 4.75 graden mag verkocht worden, in andere winkels is dit verboden ) dan richting centrum naar de Scotsman waar er wel een tof feestje was.

Dag 6 : 16/06

Fjordencruise op het programma vandaag. Indrukwekkende boottocht waar we na ongeveer 2 uren varen op het hoogtepunt van de tocht kwamen. We vaarden langs smalle inkepingen in de rotsen en mooie bergen kwamen langs beide kanten van de fjord tevoorschijn. Het was zijn geld waard !
    Na de boottocht hebben we Bryggen ( “De Kade”) vlakbij de haven in Bergen bezocht.
    Bryggen, ook bekend onder de naam Tyskebryggen ("De Duitse Kade"), is een reeks Hanze-handelshuizen aan de oostzijde van de fjord die Bergen binnengaat. Bryggen staat sinds 1979 op de UNESCO-Werelderfgoedlijst. Tegenwoordig herbergen de huisjes van Bryggen souvenirwinkeltjes, eet- en drinkgelegenheden en musea. Er is zelfs een souvenirwinkeltje waar je het hele jaar door kerstmisspulletjes kunt kopen. Enorm gezellig !!

Dag 7 : 17/06

In de voormiddag eens uitrusten op het kot van mijn vriendin in de erasmusresidentie op Fantoft.
    De namiddag was druk bezet : eens winkelen in de vele shopping-complexen in het centrum, wandeltocht naar de Middeleeuwse houten Stave Church en als laatste een iets grotere wandeltocht door de gietende regen naar de gamlehaugen (het buitenverblijf van de koning) aan een fjord. Dit was ondanks de regen de moeite waard.
    ’s Avonds zijn we nog iets gaan drinken in het centrum. Het was beernight in het academisch kwartier (studentencafé) en ze verkochten Leffe (en Duvel en vele andere Belgische bieren)!

Dag 8 : 18/09

Aan alle mooie liedjes komt er een einde. Afscheid nemen van onze vriendin en de bus op richting de luchthaven van Bergen. We vlogen met SAS, Scandinavian Airline Services naar Oslo als overstap en dan richting Zaventem. Afscheid nemen van een prachtig land als Noorwegen vond ik toch moeilijk. Ik kom zeker nog eens terug naar Scandinavië!

• ooohh... lore heeft toch de skischans bezocht... mooimooi... :-)

alsook de nieuwe opera... moet ook de moeite zijn...
    weetje... het architectenkantoor dat dit ontworpen is een noors buro dat snohetta heet... in het nederlands zou dat 'elfenhuisje' (of zoiets) betekenen... grappige naam voor een architectenburo vind ik...

en ook die mooie gekleurde huisjes gezien... moet ook enorm knap zijn...

allez... decultuur en de ongerepte natuur hebben op lore een onuitwisbare indruk gemaakt dus... :-)

maar noorwegen is dan ook terecht een must-see...

Anonyma användare kan inte skriva inlägg. Vänligen logga in eller skapa ett konto för att göra inlägg i forumen.