Forum » Support för sajten

Låt byter namn efter scrobbling

• liftarn sa...
    • Wiki Moderator
    • 16 feb 2011, 13:02

Låt byter namn efter scrobbling

När jag lyssnar på "Lill-Babs (världens tråkigaste kvinna)" med TBC ser det OK ut både i last.fm-klienten och på min sida på last.fm (Lyssnar nu) men när jag lyssnar på nästa låt har namnet plötsligt bytts till "Lill-Babs (varldens tråkigaste kvinna)". Skumt...

Please do yourself and Last.fm a favour and fix your tags. The easiest way is to use Musicbrainz Picard.
  • Spännande. Själv lyckades jag just skrobbla den låten (eller ja, 31-sekunder av tystnad med samma tag...) utan problem. Ser ut som att det hände nåt sommaren 2009: med ä vs utan ä.

Det står inte att den är autokorrigerad när du skrobblat den, eller? (Alltså att man ser den där lilla gröna ikonen bredvid i Senast lyssnade) För det skulle kanske kunna vara så att även om det ser ut att stå "Lill-Babs (världens tråkigaste kvinna)", så kan någon bokstav vara skriven med någon udda unicode-variant som gör att den autokorrigerar låten till "... varldens tråkigaste kvinna" (som visserligen också är fel, men sånt har ju hänt förut...).

Mitt tips är väl också att du testar att döpa om någon annan låt till samma sak och se om du har samma problem när du skrobblar den (jag hade ju inte det), för att utesluta att det är något skumt med själva filen. Annars kan man ju alltid testa i en annan spelare också.

The most pointless war in history needs to be stopped. So join and stuff.
    • liftarn sa...
    • Wiki Moderator
    • 20 feb 2011, 22:09
    Jag har stängt av autokorrigering (efter att den tyckte jag skulle lyssna på Blitz istället för Bitz) så det är nog inte den som spökar.
    Ska testa med en annan fil.

Please do yourself and Last.fm a favour and fix your tags. The easiest way is to use Musicbrainz Picard.
    • liftarn sa...
    • Wiki Moderator
    • 23 feb 2011, 09:57
    Hmm... Jag får nog skapa en ny fil. Jag provade byta data i filen men last.fm listade ändå ut vilken det var. Skickligt.

• Låter som att det skulle kunna vara nåt med ID3v1 vs ID3v2 eller nåt sånt i så fall, men beroende på vilket program du använder så kanske det ändå blir lättare med en helt ny fil.

The most pointless war in history needs to be stopped. So join and stuff.
    • liftarn sa...
    • Wiki Moderator
    • 2 dec 2011, 12:45
    Ah, det kan ha att göra med MBID-taggarna.

Anonyma användare kan inte skriva inlägg. Vänligen logga in eller skapa ett konto för att göra inlägg i forumen.